Temat o glonach, grzybach i porostach.
1. Wyjaśnij, dlaczego przedstawiona na ilustracji chlorella nie jest zaliczana do bakterii.
2. Podaj po trzy przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia glonów w przyrodzie.
3. Podaj po trzy przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia grzybów w życiu człowieka
4. Pogrupuj podane przykłady:
grupa 1. : grzyby
grupa 2. : porosty
a) rozmnażanie przez zarodniki;
b) ciało zbudowane tylko ze strzępek;
c) ciało zbudowane z komórek grzyba i glonu;
d) cudzożywność;
e) przeprowadzanie fotosyntezy;
f) wskaźnik czystości powietrza

Zależy mi na szybkiej odpowiedzi.

3

Odpowiedzi

2009-11-03T19:59:24+01:00
1. Chlorella nie jest zaliczana do bakterii, ponieważ posiada zielony barwnik zwany chlorofilem.

2. Pozytywne znaczenie glonów w przyrodzie:
- produkują tlen
- są źródłem witamin
- są pożywieniem dla ludzi
Negatywne znaczenie glonów w przyrodzie:
- ich masowa obecność ogranicza rozwój innych organizmów
- glony zarastają filtry wodne, powodując ich niedrożność
- powodują zakwity wód, co zmniejsza ich zaopatrzenie w tlen

3. Pozytywne znaczenie grzybów w przyrodzie:
- użyźniają glebę
- są pożywieniem dla ludzi
- podczas rozkładu, udostępniają roślinom związki mineralne
Negatywne znaczenie grzybów w przyrodzie:
- są sprawcami wielu chorób (np: grzybica)
- wytwarzają zgniliznę atakującą wiśnie, śliwy i morele
- pasożytują na pokarmie, co doprowadza do jego rozkładu

4. grzyby:
a - rozmnażanie przez zarodniki
b - ciało zbudowane tylko ze strzępek
d - cudzożywność
porosty:
c - ciało zbudowane z komórek grzyba i glonu
e - przeprowadzanie fotosyntezy
f - wskaźnik czystości powietrza

Pzdr ;D
27 2 27
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-03T20:02:40+01:00
Zadanie 1
Chlorella nie jest zaliczana do królestwa bakterii, ponieważ nie ma organelli ruchu.

Zadanie 2
Pozytywne znaczenie glonów:
- stanowią pożywienie
- wytwarzają tlen
- są organizmami pionierskimi

Negatywne znaczenie glonów:
- są powodem zatruć
- wydzielają toksyny
- porażają układ nerwowy i mięśnie

Zadanie 3
Pozytywne znaczenie grzybów:
- pokarm dla zwierząt i człowieka
- użyźniają glebę
- wykorzystywane w piekarnictwie i medycynie

Negatywne znaczenie glonów:
- wywołują choroby
- są pasożytami roślin
- pleśnie wytwarzają substancje trujące

Zadanie 4
rozmnażanie przez zarodniki - grzyby
ciało zbudowane ze strzępek - grzyby
ciało zbudowane z komórek grzyba i glonu - porosty
cudzożywność - grzyby
przeprowadzanie fotosyntezy - porosty
wskaźniki czystości powietrza - porosty


;P
33 4 33
2009-11-03T21:37:59+01:00
Chlorella nie jest zaliczana do bakterii ponieważ ma chloroplasty ;)
31 4 31