Witam dostałem od mojego nauczyciela Wiedzy o kulturze zadanie a mianowicie interpretacje obrazu
Georges Seurat - "niedzielne popoludnie na grande jatte" (1884-1886)
Jestem uczniem profilu logistycznego więc dzieła malarskie są mi obce jestem zielony w tym.
Nie będę owijał w bawełnę po prostu nie jest to moja pasja. Chciałbym prosić was o pomoc
Z tego co mówił mój nauczyciel to ma się tam znaleźć coś takiego jak
kompozycja
kolorystyka
opis
i coś co powinno się znaleźć w takiej interpretacji zdaję się na waszą wiedzę
obraz mam opisać jakoś za pomocą strzałek czyli strzałka i dana rzecz opisana padanie światła czy coś takiego.
Mam nadzieję że coś z tego rozumiecie bo ja nie mam pojęcia jak się to robi, nie moja branża.
Poniżej umieszczam obraz.

1

Odpowiedzi

2010-04-12T00:53:34+02:00
Analizę obrazu robi się według punktów z tabelki i tak :
1.kompozycja
2. światłocień
3. kolorystyka
4. środki artystycznego wyrazu
5. wnioski

Na początek kilka informacji wstępnych:
Obraz Seurata wystawiony na 8. ostatniej wystawie impresjonistów, zwrócił uwagę krytyki rozmiarami, techniką i surowością, sztywnością postaci.

Obraz jest charakterystyczny dla nurtu w sztuce zwanego PUENTYLIZMEM bądź DYWIZJONIZMEM lub NEOIMPRESJONIZMEM (ale to we wnioskach). Malowanie drobnymi PUNKTAMI CZYSTEJ farby dodaje kompozycji uporządkowanego wyglądu.
PRZEMIJAJĄCA CHWILA przedstawiana przez impresjonistów przemienia się tu w ABSTRAKCYJNĄ , zawieszoną chwilę, istniejacą jakby poza czasem.

1. KOMPOZYCJA:
- kształtem pola obrazowego jest prostokąt poziomy (leżący)
- kompozycja otwarta - MOŻEMY SOBIE WYOBRAZIĆ CO BĘDZIE DALEJ NA OBRAZIE, POZA RAMAMI KOMPOZYCYJNYMI (STRZAŁKA ->wskazuje na to np. ucięta noga w lewym dolnym rogu, fragmenty łódek na jeziorze po lewej stronie, fragmenty pionowych konarów drzew w prawym górnym rogu, kawałek czerwonego koca trochę niżej) - KADR OBCINA KONTURY NA SKRAJU OBRAZU, CO SPRAWIA WRAŻENIE ZE, JAKBY SCENA ROZWIJAŁA SIĘ POZA OBRAZEM

- kompozycja luźna (na obrazie mamy mnóstwo postaci (grupki ludzi) nie powiązanych ze sobą kontaktem choćby wzrokowym; kolokwialnie są porozstrzeliwani po obrazie)
- kompozycja statyczna (mimo, że mamy tyle postaci na obrazie, które nawet są w ruchu, jednak my postrzegamy je jako zastygłe, surowe, sztywne, zapatrzone przed siebie, nie mamy wrażenia ruchu w obrazie)
- horyzontalna (rozbudowanie kompozycji wszerz; wydobycie kierunków poziomych, którym podporządkowywane sa osie i kierunki pionowe)
- kompozycja wieloplanowa
- plany sa wyodrębnione (np poprzez cień na trawie, potem warstwę tafli jeziora, murek, drzewa)
- CENTRUM kompozycyjne stanowi para małżeńska w ciemnych strojach z prawej strony obrazu; oboje w posępnych minach, kobieta z czarną parasolką i małpką na smyczy, zdaje sie obserwować i kontrolować to co dzieje się przed nimi - centrum przesunięte na skrajny prawe bok
- HORYZONT wyraźnie zaznaczony, widoczny na obrazie, podwyższony


... TO JEST NA RAZIE TYLKO KOMPOZYCJA, oczywiście od tego co jest w nawiasach możesz skombinować te strzałki o których mówiłes.

ZARAZ WYŚLĘ CI DALSZĄ CZĘŚC OPISU OBRAZU:)
2 5 2