1.suma pewnej liczby i liczby 1,5 raza od niej wiekszej wynosi 45.jakie to liczby?

2.suma trzech liczb wynosi 120.pierwsz liczba jest 2 razy wieksza od drugiej,a trzecia o 4 wieksza od drugiej.jakie to liczby?

3.mama i córka mają lacznie 37 lat.mama jest o 23 lata starsza od corki.ile lat ma kazda z nich?

4.za kalkulator i piornik zaplacono 75zl.cena piornika stanowila polowe ceny kalkulatora.ile kosztowal kalkulator,a ile piornik??

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-03T20:20:39+01:00
1.
x- pewna liczba
x+1,5x=45
2,5x=45
x=18
1,5x=27

Zad 2.

x+y+z=120
x=½y
z=y+4

½y+y+y+4=120
2½y=116
y=46,4
x=23,2
z=50,4
23,2+46,4+50,4=120
Zad 3.
x- wiek mamy
y -wiek córki
x+y=37
y+23=x
y+23+y=37
2y=37-23
2y=14
y=7
x=23+7=30

Zad 4.
x- cena kalkulatora
y - cena piórnika
x+y=75
½x=y
x+½x=75
x=50
y=25
1 5 1
2009-11-03T20:23:12+01:00
1)
x - pewna liczba
x + 1,5 *x =45
2,5*x = 45
x = 45 : 2,5 = 450 : 25 = 18
1,5 *x = 1,5 *18 = 27
Odp. Te liczby to 18 i 27.
2)x +y +z + 120
x =2*y
z = y +4
_-------------------
2*y + y + y + 4 = 120
4*y +4 =120
4*y = 120 -4 = 116
y = 116 : 4 = 29
x = 2*y =2*29 = 58
z = y + 4 = 29 + 4 = 33
Odp.58,29,33
3)
x -wiek mamy , y - wiek córki

x +y =37
x = y + 23
-----------------
y +23 + y = 37
2*y + 23 = 37
2*y = 37 - 23 = 14
y = 14 : 2 = 7
x =y + 23 = 7 + 23 = 30
Odp.Mama ma 30 lat,a córka 7 lat.
4)
x - cena kalkulatora
y - cena piernika
x + y = 75
y = 0,5 * x
-------------------
x + 0,5*x = 75
1,5*x = 75
x = 75 : 1,5 = 750 : 15 = 50
y = 0,5 * 50 = 25
odp.kalkulator kosztował 50 zł, a piernik 25 zl.
1 5 1