Cześć, mam pewien problem z zadanie o to one: książki Ali stoją na trzech półkach , na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej .na pierwszej i na trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej. ile książek ma Ala. z góry dzięki za pomoc :)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-11T21:43:55+02:00
Dane:
x - ilość ksiażek na I półce
y - ilosc ksiazek na II półce
z - ilosc ksiazek na III półce
y+15=x --Na drugiej półce jest 15 ksiązek mniej niz na pierwszej
y=2z --2 razy wiecej niz na trzeciej
x+z = 2y-- Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej ksiązek niż na drugiej.
Szukamy:
Ile książek ma Ala ?
Rozwiązanie:
x = 2z + 15
x+z = 4z
x = 2z +15
x= 3z
3z= 2z + 15
z=15
x= 45
y = 30
45 + 30+15 = 90
Odp: Ala ma 90 książek.

Pozdrawiam;*
  • Użytkownik Zadane
2010-04-11T21:44:14+02:00
Dane:
x - ilość książek na I półce
y - ilość ksiażek na II półce
z - ilosc ksiazek na III półce
y+15=x --Na drugiej półce jest 15 ksiązek mniej niz na pierwszej
y=2z --2 razy wiecej niz na trzeciej
x+z = 2y-- Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej ksiązek niż na drugiej.
Szukamy:
Ile książek ma Ala ?
Rozwiązanie:
x = 2z + 15
x+z = 4z
x = 2z +15
x= 3z
3z= 2z + 15
z=15
x= 45
y = 30
45 + 30+15 = 90
Odp: Ala ma razem 90 książek.
2010-04-11T22:25:40+02:00
X - ilość na 1 półce
x-15 - ilość na 2 półce
½(x-15) - ilość na 3 półce

x+½(x-15)=2(x-15)
x+½x-7,5=2x-30
1,5x-2x=-30+7,5
-0,5x=-22,5
x=45 I półka

45-15= 30 II półka

½(45-15)=22,5-7,5=15 III półka

45+30+15=90

odp: Ala ma 90 książek.