Witam bardzo serdecznie!!!
Mam do Was wielka prośbę... Mógłby ktoś wskazać w tym fragmencie wszystkie środki poetyckie.
Jest to fragment VI księgi "Pana Tadeusza"(w.1-24)

Nieznacznie z wilgotnego wykradał się mroku
Świt bez rumieńca, wiodąc dzień bez światła w oku.
Dawno wszedł dzień, a jeszcze ledwie jest widomy.
Mgła wisiała nad ziemią, jak strzecha ze słomy
Nad ubogą Litwina chatką; w stronie wschodu
Widać z bielszego nieco na niebie obwodu,
Że słońce wstało, tędy ma zstąpić na ziemię,
Lecz idzie niewesoło i po drodze drzemie.

Za przykładem niebieskim wszystko się spóźniło
Na ziemi; bydło poźno na paszę ruszyło
I zdybało zające przy późnem śniadaniu;
One zwykły do gajów wracać o świtaniu,
Dziś, okryte tumanem, te mokrzycę chrupią,
Te, jamki w roli kopiąc, parami się kupią
I na wolnem powietrzu myślą użyć wczasu;
Ale przed bydłem muszą powracać do lasu.

I w lasach cisza. Ptaszek zbudzony nie śpiewa,
Otrząsnął pierze z rosy, tuli się do drzewa,
Głowę wciska w ramiona, oczy znowu mruży
I czeka słońca. Kędyś u brzegów kałuży
Klekce bocian; na kopach siedzą wrony zmokłe,
Rozdziawiwszy się ciągną gawędy rozwlokłe,
Obrzydłe gospodarzom jako wróżby słoty.
Gospodarze już dawno wyszli do roboty.

Dziękuje za pomoc


Pozdrawiam

2

Odpowiedzi

2010-04-12T15:13:35+02:00
Wilgotnego,bielszego- epitety
Ptaszek zbudzony nie śpiewa,
Otrząsnął pierze z rosy, tuli się do drzewa, -uosobienie
Że słońce wstało, tędy ma zstąpić na ziemię,
Lecz idzie niewesoło i po drodze drzemie. -uosobienie
Dziś, okryte tumanem, te mokrzycę chrupią,
Te, jamki w roli kopiąc, parami się kupią -wyliczenia
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-12T15:17:25+02:00


Epitety:
wilgotnego[...]mroku
wrony zmokłe
gawędy rozwlokłe
Obrzydłe
dzień [...]widomy

Porówniania:
Mgła [...] jak strzecha ze słomy
gawędy rozwlokłe [...] jako wróżby słoty

Animizacje na przykład:
~Nieznacznie z wilgotnego wykradał się mroku
Świt bez rumieńca
~Mgła wisiała nad ziemią
~ słońce wstało

Personifikacje: na przykład
~Ptaszek [...] tuli się do drzewa
~wrony zmokłe,
Rozdziawiwszy się ciągną gawędy rozwlokłe

Onomatopeje na przykład:
~chrupią
~Klekce
1 5 1