Odpowiedzi

2009-11-03T23:23:16+01:00
,,Dziady''Adam Mickiewicz
,,Na wieży babel'' Wisława Szymborska
,,Piesn o Rolandzie''
,,Treny" Jan Kochanowski
,,Pieśń XXV ''(Czego chcesz od nas Panie) Jan Kochanowski
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T00:10:35+01:00
1.Średniowiecze
-"Treny"Kochanowskiego
-"Pieśń o Rolandzie"
-"Bogurodzica"
2.Renesans
-tłumaczenia "Psałterza Dawidowego" (psalmów) Jana Kochanowskiego,Mikołaja Reja,Mikołaja Sępa-Sarzyńskiego
-"Kazania"księdza Skargi (styl,paraboliczne obrazy,proroctwo)
3.Barok
-poezja podejmująca motyw przemijania (wyraźna aluzja do "Księgi Koheleta)czasu,śmierci,szatana-np.Naborowskiego;moda na przekłady psalmów ("Psalmodia polska" W.Kochanowskiego)
4.Oświecenie
-tragedie i opery o postaciach biblijnych,kolędy F.Karpińskiego
5.Romantyzm
-analogia do stylu (nawet tytuł) Biblii w Mickiewiczowskich "Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego.
-obraz dziejów na wzór męki Chrystusa w "Dziadach"Mickiewicza
-w "Balladynie" Słowackiego-motyw Kainowej zbrodni
-w poezji krajowej-czerwone morze krwi w "Marszu w przyszłość" Berwińskiego
-w "Nie-Boskiej komedii" Z.Krasińskiego (Objawienie Chrystusa)
-w poezji Norwida ("Fortepian Szopena","Pielgrzym w Hebronie")
6.Młoda Polska
-modny motyw poezji (Staff,Miciński,Kasprowicz),wizja Sądu Ostatecznego w "Hymnach"Kasprowicza
7.Literatura XX wieku
-poezja Herberta:"U wrót doliny",""Domysły na temat Barabasza","Modlitwa pana Cogito"
-Czesław Miłosz:"Dar","Literatura","Piosenka o końcu świata"
-T.Konwicki:"Mała apokalipsa"
-G.Herling-Grudziński:"Wieża","Drugie Przyjście"
-"Mistrz i Małgorzata" Bałhakowa
-"Imię róży" Umberto Eco
-"Na wieży Babel" Szymborskiej"

Mam nadzieję,że pomogłam