Odpowiedzi

2010-04-12T18:57:16+02:00
5(14-x) = 38-x
70 -5x = 38 - x
-5x + x = 38 - 70
-4x=-32 /; -4
x= 8
2(14+x) = 38 + x
28 + 2x = 38 +x
2x -x = 38 -28
x= 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-12T18:58:32+02:00
X-ilość lat które minęły od momentu kiedy Tomka mamabyła od niego 5 razy starsza

5*(14-x) = 38-x
5*14 - 5x = 38-x
70 - 5x = 38-x //+5x
70 = 38 + 4x //-38
32 = 4x //:4
8 = x

8 lat temu Tomka mama była od niego 5 razy starsza (spr. mama miała wtedy 38 - 8 lat = 30 lat, Tomek miał wtedy 14 - 8 lat = 6 lat)

za ile lat będzie dwa razy starsza
analogicznie

2*(14+y) = 38 +y
28 + 2y = 38 + y //-y
28+y= 38 //-28
y= 10

za 10 lata mama będzie od Tomka dwa razy starsza
spr. Tomek będzie miał: 14 + 10 = 24 lata, mama będzie miała 38 + 10 = 48 lat