Odpowiedzi

2010-04-12T19:12:58+02:00
1. Składanie skrzeku.

Rozmnażanie żab i ropuch różni się zasadniczo tylko rodzajem składanego skrzeku (jaja płazów). Mianowicie żaby składają skrzek w postaci okrągłej, zbitej kuli, a ropuchy swoje jaja składają w postaci podwójnego sznura, który oplątywany jest o rośliny wodne lub patyki leżące na dnie zbiornika wodnego. Powodem owijania skrzeku o różne rośliny jest dbałość ropuch
o swoich jeszcze nie rozwiniętych potomków. Skrzek, który opadnie na dno jeziora w mule jest narażony na zły rozwój skrzeku, jeżeli jaja opadną na dno spowodują ogromne straty, gdyż jedna para ropuch składa od
2000 – 4000 jaj. Jaja obu gatunków, otoczone są białkową osłonką, która chroni jaja przed zgnieceniem jak i przed drapieżnikami. Pozycje seksualną płazów fachowo określa się ampleksus. Ampleksusem typowym dla żab
i ropuch jest uchwyt pachowy, czyli taki, gdy samiec trzyma samice przednimi kończynami, a nie jak w uchwycie pachwinowym kończynami tylnymi. Ropuchy jak i żaby często wracają w te same miejsca każdego rok więc posiadając nawet malutkie oczko wodne można zaobserwować cały cykl godowy, który trwa od końcowych dni marca aż do kwietnia. Żaby i ropuchy rozmnażają się bezkontaktowo to znaczy samica składa skrzek do wody a samiec bezpośrednio oblewa go spermą. Skrzek żab na początku opada na dno, a po kilku dniach unosi się na powierzchnię. Powodem takiego zachowania się żabiego skrzeku, spowodowana jest dążeniem do szybszego rozwoju jaj. Skrzek, który pływa po powierzchni wody jest ogrzewany przez słońce, dzięki czemu temperatura wewnątrz zarodnika otoczonego białkiem wzrasta o połowę. Wyższa temperatura sprawia że skrzek żabi rozwija się szybciej niż ropuch.


2. Rozwój kijanek.

Po tygodniu od złożenia skrzeku zaczynają wykluwać się pierwsze kijanki*. Swoim wyglądem nie przypominają jeszcze swoich rodziców. Małe kijanki wyglądają raczej jak potomkowie jakiś tropikalnych ryb. Kończyny wytworzą się znacznie później, a na razie poruszają się za pomocą ogona. Funkcją ogona nie jest jedynie pomoc w poruszaniu się kijanek, lecz także pełni on funkcję magazynu żywności. W ogonie kijanki mają zapas pożywienia. Ogon wraz ze zmniejszeniem się ilości składników pokarmowych maleje, aż w końcu zupełnie znika. Młode żaby bądź ropuchy żywią się mikroskopijnymi glonami, które pochłaniają za pomocą otworu gębowego zaopatrzonego w przyssawkę, która pomaga im przyczepić się do roślin lub kamieni w poszukiwani pożywienia. Po dwóch lub trzech tygodniach rozwijają się oczy i tylnie odnóża, następnie rozwijają się przednie odnóża, aż w końcu płuca oraz otwór gębowy ulega przekształceniu i przystosowuje się do życia na lądzie.
1 2 1
2010-04-12T19:13:07+02:00
Rozmnażanie żab i ropuch różni się zasadniczo tylko rodzajem składanego skrzeku (jaja płazów). Mianowicie żaby składają skrzek w postaci okrągłej, zbitej kuli, a ropuchy swoje jaja składają w postaci podwójnego sznura, który oplątywany jest o rośliny wodne lub patyki leżące na dnie zbiornika wodnego. Powodem owijania skrzeku o różne rośliny jest dbałość ropuch o swoich jeszcze nie rozwiniętych potomków. Skrzek, który opadnie na dno jeziora w mule jest narażony na zły rozwój skrzeku, jeżeli jaja opadną na dno spowodują ogromne straty, gdyż jedna para ropuch składa od 2000 – 4000 jaj. Jaja obu gatunków, otoczone są białkową osłonką, która chroni jaja przed zgnieceniem jak i przed drapieżnikami. Pozycje seksualną płazów fachowo określa się ampleksus. Ampleksusem typowym dla żab i ropuch jest uchwyt pachowy, czyli taki, gdy samiec trzyma samice przednimi kończynami, a nie jak w uchwycie pachwinowym kończynami tylnymi. Ropuchy jak i żaby często wracają w te same miejsca każdego rok więc posiadając nawet malutkie oczko wodne można zaobserwować cały cykl godowy, który trwa od końcowych dni marca aż do kwietnia. Żaby i ropuchy rozmnażają się bezkontaktowo to znaczy samica składa skrzek do wody a samiec bezpośrednio oblewa go spermą. Skrzek żab na początku opada na dno, a po kilku dniach unosi się na powierzchnię. Powodem takiego zachowania się żabiego skrzeku, spowodowana jest dążeniem do szybszego rozwoju jaj. Skrzek, który pływa po powierzchni wody jest ogrzewany przez słońce, dzięki czemu temperatura wewnątrz zarodnika otoczonego białkiem wzrasta o połowę. Wyższa temperatura sprawia że skrzek żabi rozwija się szybciej niż ropuch.
Proszę czekać...

Proszę;**
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-12T19:16:15+02:00
1.Samica składa w wodzie jaja sklejone galaretowatą substancją skrzekiem które następnie są zapłodnione przez samca.
2.Z zapłodnionych jaj wylęgają się kijanki. Żyją w wodzie , mają skrzela oraz ogon otoczony błoniastą płetwą.
3.Następnie u kijanki pojawiają się kończyny tylne później przednie.
4.Tuż przed wyjściem na ląd znika ogon, zachodzą również zmiany wewnętrzne np. pojawiają się płuca.
3 5 3