W jednym naczyniu było dwa razy więcej wody niż w drugim,
ale po przelaniu 12 litrów z pierwszego naczynia do drugiego
oba zawierały po tyle samo litrów wody.
Ile było wody w każdym naczyniu na początku?
Ułóż odpowiednie równanie i rozwiąż je.

2

Odpowiedzi

2010-04-13T16:38:24+02:00
W jednym naczyniu było dwa razy więcej wody niż w drugim,
ale po przelaniu 12 litrów z pierwszego naczynia do drugiego
oba zawierały po tyle samo litrów wody.
Ile było wody w każdym naczyniu na początku?
Ułóż odpowiednie równanie i rozwiąż je.


Ad.

x- jedno naczynie
y- drugie naczynie
{2x=y 2x=24 /:2
{x+12 =y / *(-2) x =12


{2x=y
{-2x-24=-2y
___________
-y=-24 /*(-1)

y = 24

{x=12
{y=24
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T16:41:44+02:00
X- ilość litrów wody w mniejszym naczyniu=24
2x-ilość litrów wody wwiększym naczyniu=2*24=48
x+12-ilość litrów wody w mniejszym naczyniu po dolaniu wody
2x-12-ilość litrów wody w większym naczyniu po dolaniu wody
x+12=2x-12
x-2x=-12-12
-x=-24/:(-1)
x=24
odp. na początku w większym naczyniu było 48l wody a w mniejszym 24 l wody

PS. /- ten znaczek oznacza w -x=-24/:(-1) że wykonujemy dane działanie po obu stronach