Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T16:42:36+01:00
-Gleby są mało urodzajne, przeważnie są to bielice brunatne i płowe. Jedynie na Kujawach oraz w okolicach Gniezna występują czarne urodzajne ziemie.

-Występowanie soli kamiennej, wapieni, węgla brunatnego i ropy naftowej.

- Na terenie Pojezierzy Polskich utworzono cztery parki narodowe: Drawieński, Wielkopolski, Wigierski i Park Narodowy Bory Tucholskie.
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2009-11-04T17:03:59+01:00
1
najważniejsze gleby:
a) bielicowe
- powstały na podłożu lasów iglastych
- rzytnio-ziemniaczane
- klasa:IVa,b i V
b) brunatne
- powstają na podłożu lub w pobliżu lasów liściastych
- proces bielicowy słabszy
- rozkładający liść przyjmuje barwę brązową-brunatną
- gleby dość rzyzne, na których można już uprawiać pszenicę i buraki cukrowe
- klasa: IIIa,b
c) mady
- powstaja w dolinach i deltach rzek
- powstały z mułu, czyli żułu
- dość rzyzne
- wymagają melioracji, bo są przewodnione
d) czarne
- powstają w wyniku zarastania jezior i bagien
- urodzajne, pszenno-buraczane
- klasa: II, IIIa
e) czarnoziemy stepowe na lessach
- powstają na lessach przy udziale dużej zawartości próchnicy
- w wyniku wymieszania się związków mineralnych i organicznych powstaje gleba, czarnoziem stepowy to najurodzajniejsza gleba
- klasa: I, II
f) rędziny
- bardzo urodzajne, o dwóch profilach: poziom róchniczy i skała macierzysta
- sa to gleby trudne w uprawie
- klasa: II, IIIa, b

2

źródło surowców stanowi ;
- hydrosfera
- atmosfera. Prawie całkowitą objętość atmosfery wypełniają tylko 3 gazy: azot, tlen i argon. W największym ilościach występuje azot, bardzo ważny dla wegetacji roślin. Wymienione gazy są pobierane z atmosfery również dla celów gospodarczych. Pobierane po pewnym czasie gazy powracają do niej po pewnym czasie, dlatego uważa się je za niewyczerpalne.
1 5 1