Port Lulea leżący w północnej części Morza Bałtyckiego, jest zamarznięty przez prawie 4 miesiące w roku, a leżący na podobnej szerokości geograficznej port w Narwiku(nad Morzem Norweskim) nigdy nie zamarza. Wyjaśnij przyczynę tego zjawiska.

W 3-4 rozbudowanych zdaniach.

Daję naj, zgłaszam błędne i spam.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T16:57:34+01:00
Port Lulea- jest położony w klimacie subarktycznym, gdzie występuje krótkie chłodne lato i długa mroźna zima z dużymi opadami śniegu. Lulea leży w Zat. Botnickiej, która leży daleko morza, wiec wymiana na nowe wody jest stosunkowo mała oraz na obszarze Lulei panuje zimny prąd morki, przez co woda zamarza. Natomiast Norvik leży blisko morza więc wymiana wody lub inaczej ruchy wodne są częstsze. Prąd w Norvik jest ciepły.
120 4 120
2009-11-04T17:09:30+01:00
Dzieje się tak między innymi dlatego, iż nad Morzem Norweskim występuje prąd ciepły - płn. Atlantycki (Norweski), ów prąd przynosi ciepłe powietrze czym ociepla wody, sprawiając, że porty znajdujące się nawet poza kołem podbiegunowym nie zamarzają. Północnoatlantycki prąd podnosi temperaturę powietrza o co najmniej 5 stopni, dlatego granica lasów iglastych - tundry występuje daleko na północy. Na taki stan rzeczy wpływa także to, iż Bałtyk jest morzem słabo zasolonym, a wiadomo gdy większe zasolenie wód tym temperatura zamarzania jest mniejsza.

PS. XxXlaseczkaXxX koleżanko nie kopiuj moich wcześniejszych odpowiedzi ;/;/
79 4 79