Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T17:06:49+02:00
Wapń - Ca

20 protonów
20 neutronów
20 elektronów
4 powłoki elektronowe
2 elektrony walencyjne
9 3 9
2010-04-13T17:07:04+02:00
To pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 20, masie atomowej 40,08. Należy on do grupy berylowców; jest to miękki, lekki, srebrzystobiały metal; o temperatura topnienia 839C, temperatura wrzenia 1487C i gęstość 1,55 g/cm3. Jest pierwiastkiem silnie elektrododatnim; bardzo aktywnym chemicznie; łączy się z tlenem z powietrza (przechowuje się go pod warstwą nafty), rozkłada wodę, wydzielając wodór i tworząc wodorotlenek wapnia, Ca(OH)2; bezpośrednio reaguje m.in. z azotem, fluorowcami, siarką; w związkach występuje na II stopniu utlenienia. Wapń był używany już w czasach prehistorycznych, ale metaliczny wapń został otrzymany dopiero przez Davy’ego w 1808. Otrzymał go w wyniku elektrolizy mieszaniny wapnia palonego i tlenku rtęci(II). Jednak czysty technicznie wapń na skalę przemysłową otrzymano dopiero na początku XX wieku.
11 3 11