Odpowiedzi

2010-04-13T17:18:17+02:00
Stawy rochome
stawy półruchome
stawy stałe
5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T17:25:03+02:00
1. STAWY ZAWIASOWE
Należy do nich staw łokciowy i pozwalają na ruch tylko w jednej płaszczyźnie.

2. STAWY KULISTE
Np. staw biodrowy. Kształt główki jest kulisty, a panewka jest wklęsła.
Taka budowa stawu umożliwia ruch we wszystkich kierunkach.

3. STAWY OBROTOWE
Umożliwiają obracanie kości względem siebie.
Przykładem jest staw łączący 2. pierwsze kręgi kręgosłupa.
10 3 10
2010-04-13T17:57:18+02:00
Typy stawów:
1. Staw zawiasowy - zgięcie i prostowanie (np. stawy międzypaliczkowe, staw łokciowy nie jest zawiasowy!!!).
2. Staw obrotowy - ruchy obrotowe w obie strony (np. staw promioniowo-łokciowy bliższy).
3. Staw śrubowy - ruchy obrotowe połączone z równoczesnym ruchem podłużnym wzdłuż osi obrotu (stawy zęba kręgu obrotowego).
4. Staw elipsoidalny - zgięcie dłoniowe i grzbietowe, przywodzenie i odwodzenie oraz obwodzenie (staw promieniowo-nadgarstkowy).
5. Staw siodełkowy - przywodzenie i odwodzenie, przeciwstawianie i odprowadzanie oraz obwodzenie (staw nadgarstkowo-śródręczny kciuka).
6. Staw kulisty wolny - zginanie i prostowanie, przywodzenie i odwodzenie, nawracanie i odwracanie oraz obwodzenie (staw ramienny).
7. Staw kulisty panewkowy - zginanie i prostowanie, przywodzenie i odwodzenie, nawracanie i odwracanie oraz obwodzenie (staw biodrowy).
8. Stawy nieregularne - stawy, których nie można zakwalifikować do poprzednich rodzajów stawów. W skład tych stawów często włączone są krążki stawowe (np staw mostkowo-obojczykowy).
9. Stawy płaskie - bardzo ograniczona ruchomość (stawy krzyżowo-biodrowe).

Wszystko ;)
4 4 4