Napisz w jaki sposób wykorzystywane są surowce wydobywane w Polsce w największych ilościach.
Nazwa surowca: Sposób wykorzystywania:


_____________________________________________________________
Wymień najbardziej znane kopaliny wydobywane w Polsce.

dziękuję :)

2

Odpowiedzi

2010-04-13T17:45:17+02:00
Sól kamienna - wydobywany w Polsce w okolicy Wieliczki, Bochni oraz Inowrocławia.
węglan wapnia [CaCO3] główny składnik wapienia i marmuru
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T17:46:21+02:00
Jednym z najważniejszych jest węgiel. Złoża węgla niekrystalicznego powstały poprzez powolne zwęglanie szczątków organizmów żywych , roślinnych lub zwierzęcych, zamieszkujących świat przed milionami lat. Główne wykorzystanie węgla to pozyskiwanie energii w procesie jego spalania.
Znamy też odmiany węgla krystalicznego : grafit i diament.
Grafit stosowany jest na wkłady do ołówków , elektrody w suchych bateriach , jako poślizgowy środek smarujący, do produkcji elementów grzejnych pieców oraz do budowy termoodpornych elementów pojazdów kosmicznych.Diament ze względu na swoją twardość znalazł zastosowanie w narzędziach skrawających ( wiertła diamentowe ).Oszlifowany diament to brylant , ceniony jako kamień jubilerski.
Innym surowcem mineralnym o szerokim zastosowaniu jest ropa naftowa. Powstała ona ze szczątków drobnych roślin i zwierząt , zamieszkujących niegdyś ciepłe morza. Wydobywana ze złóż , jest następnie poddawana procesowi rafinacji , której produktami
są benzyna i olej napędowy, główne paliwa samochodowe. Najstarszym znanym człowiekowi minerałem jest krzemionka . Z tego surowca
powstawały groty do strzał i włóczni w epoce kamiennej. Dziś skały krzemionkowe to główny surowiec do produkcji wielu rodzajów szkła . Natomiast wykorzystanie niezwykłych własności kwarcu przy konstruowaniu pierwszego radia, stworzyło podstawy rozwoju radiotelekomunikacji , a później opracowanie układów scalonych spowodowało szybki rozwój przemysłu elektronicznego.
Wiele surowców mineralnych znajduje zastosowanie w budownictwie. Do budowy dróg wykorzystuje się m.in. żwiry- luźne skały osadowe , wydobywane w kopalniach
odkrywkowych.
1 5 1