Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T17:15:43+01:00
Dla Ameryki:

- zakładanie kolonii (obszar podbity przez jakieś państwo i wykorzystywany przez to państwo) i powstanie imperiów kolonialnych: Hiszpanii, Portugalii, Holandii, Anglii, Francji.
- wprowadzenie w koloniach upraw monokulturowych np. plantacja kawy
- zniszczenie starych kultur indiańskich: Majów, Inków, Azteków
- zmniejszenie liczebności ludności tubylczej
- przeniesienie europejskich kultur do Ameryk, czego przejawem jest język angielski i francuski w Ameryce Północnej, hiszpański i portugalski w Ameryce Południowej i Środkowej
- napływ białych osadników z Europy do kolonii i czarnych z Afryki (przywrócenie niewolnictwa)


b) dla Europy:
- częściowy odpływ ludności z Europy do krajów kolonialnych
- napływ nowych towarów kolonialnych: kukurydza, ytoń, ziemniaki, pomidory, ananasy, kakao.
- napływ kruszców z Ameryki ożywił rozwój
gospodarczy, rozwój handlu, napływ metali z których bito minety wprowadzał szybki wzrost cen.
- zmiana dróg handlowych:
* nastąpiła utrata znaczenie portów nad M. Śródziemnym
* rozwinięcie handlu trójkątnego (Europa-Afryka-Ameryka-Europa)
*rozwinięcie portów portugalskich, hiszpańskich, holenderskich
- poszerzenie wiedzy
o świecie wpłynęło na rozwój nauk
biologii, geografii

PS. Jak rozbudujesz sobie te punkty, to będziesz miała na pewno 3 str. :))
2009-11-04T20:08:24+01:00
Odkrycia geograficzne powodowały podpoje i kolonizacje nowo odkrytych ziem.
-zakladanie faktorii handlowych organizujacych wymiane towarów miedzy europa a nowo odkrytymi ziemiami (azja, czesc afryki).
- podboj nowych ziem , organizowanie osadnictwa i budowa miast, osrodkow administracji i handlu, szerzenie oswiaty , tworzenie nowoczesnych instytucji panstwowych (ameryka)
- zakladanie wielkich plantacji i wprowadzenie nowoczesnych upraw (ameryka)
- eksploatacja ogromnych zasobow srebra i zlota (ameryka)
- rozwoj handlu niewolnikami, mordercza eksploatacja murzynow i indian w kopalniach i na plantacjach
- niszczenie starych kultur (majow, aztekow, inkow, murzynow) i zburzenie charakteru zycia ludzi "nowego swiata"
-fizyczne unicestwienie ludow podbitych ( aztekowie, majowie, inkowie)
- calkowita zmiana drog handlu dalekosieznego , glebokie przeobrazenia w gospodarce europejskiej. przesuniecie punktu ciezkosci zycia gospodarczego z wybrzezy morza sroddziemnego nad atlantyk.
- zmiana mentalnosci europejczykow, zdobycie przez nich swidomosci wielkosci swiata , roznorodnosdci ludow i kultor.
- rozwoj floty i techniki morskiej. wzrost rywalizacji na morzach , rozwoj korsarstwa