Odpowiedzi

2010-04-13T18:55:12+02:00
W miesiącu kwietniu i maju zapraszamy na prezentację zdjęć autorstwa Macieja Ryszka, wykładowcy na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej, kierunek Animacja, w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi im. Leona Schillera w Łodzi.
Jak sam mówi o sobie " W nieŁodzi spędziłem całe swoje życie, fotografuję trochę krócej. Także pomysł by spróbować sportretować ową nieŁódź był niemal nieodzowną konsekwencją tych dwóch faktów. Musiał tylko nadejść odpowiedni czas, w którym zauważyłem, że miasto nie jest tworem statycznym, lecz cały czas się zmienia. Jest to ten moment w życiu człowieka, w którym uzmysławia sobie, iż czas ma również wpływ na niego...". Fotograficzny portret miasta stworzony przez Macieja Ryszka to otwarty, ciągle uzupełniany, cykl czarno - białych fotografii panoramicznych. Autor w swoich zdjęciach podejmuje różnorodne tematy a ujęciem, techniką i kolorem próbuje złagodzić ich surowość tym samym postawić nieco poza czasem. Przez to trudno określić dokładny moment w którym zostały wykonane. Ten celowy zabieg fotografa powoduje, że jego prace wydają się być ponadczasowe, umiejscowione poza chronologią i określonym porządkiem.
Na fotografiach Macieja Ryszka znajdą Państwo zarówno obiekty już nieistniejące jak i MIEJSCA zmienione nową infrastrukturą i modą urbanistyczną. Na wystawie prezentujemy m.in. rewitalizowany po pożarze dawny "Dom Buta" przy rogu ul. Tuwima i Piotrkowskiej, zniszczone zakłady "Uniontexu", słynne beczki Grohmanna czy znaną zajezdnię tramwajową na ul. Północnej.
Zdjęcia Macieja Ryszka powstają tradycyjną metodą światłoczułą przy użyciu mechanicznego aparatu panoramicznego Widelux z obrotowym obiektywem. Przy pomocy tego urządzenia uzyskuje się format kadru, który jest prawie dwukrotnie szerszy niż w zwykłym aparacie. Obrotowy obiektyw zastosowany w tym aparacie powoduje odwzorowanie obrazu rzeczywistego nie na płaskiej powierzchni lecz na płaszczyźnie będącej wycinkiem walca. Ta ostatnia cecha powoduje często zniekształcenia obrazu co nadaje zdjęciom inny, nierzeczywisty wymiar.