Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T19:10:29+02:00
Narodowe szkoły muzyczne, kierunki w muzyce 2. połowy XIX w., inspirujące się rodzimym folklorem, narodową tematyką historyczną, własnymi tradycjami muzycznymi i kulturowymi.

W Rosji narodowe szkoły muzyczne zapoczątkowały opery M.I. Glinki i A.S. Dargomyżskiego. Do ich tradycji nawiązała grupa kompozytorów zwana Potężną Gromadką, którą utworzyli M.A. Bałakiriew, A.P. Borodin, C.A. Cui, M.P. Musorgski, N.A. Rimski-Korsakow, do narodowych tradycji sięgał również P.I. Czajkowski, krytykowany przez Potężną Gromadkę za twórczość w stylu zachodnioeuropejskim.

W muzyce czeskiej podwaliny stylu narodowego stworzyli B. Smetana i A.L. Dvořák, kontynuowali ich dzieło m.in. Z. Fibich i J. Suk. Do folkloru morawskiego nawiązał L. Janáček, twórca słynnej opery Jenufa.

W krajach skandynawskich największe znaczenie uzyskała szkoła norweska, zapoczątkowana przez H. Kjerulfa i R. Nordraaka, a reprezentowana najpełniej w twórczości E. Griega. W Danii narodowy kierunek stworzyli N. Gade i J.P.E. Hartmann, rozwinął go najpełniej C.A. Nielsen. W Szwecji muzykę w narodowym stylu tworzyli A. Söderman, I. Hallström. Muzykę fińską reprezentował na przełomie XIX i XX w. J. Sibelius, twórca poematów symfonicznych związanych z narodowym eposem Kalevala.

W muzyce węgierskiej inspiracją stylu narodowego stała się już twórczość F. Liszta, jego słynne Rapsodie węgierskie czy poemat symfoniczny Hungaria. Twórcą narodowej opery węgierskiej był F. Erkel (Hunyadi László). W 1 poł. XX w. do folkloru węgierskiego nawiązali B. Bartók i Z. Kodaly.

We Francji kierunek narodowy zainicjował C. Franck, kontynuowali go E. Chausson, V. d'Indy, G. Fauré.

Twórcą narodowej szkoły hiszpańskiej był F. Pedrell, kompozytor narodowych oper hiszpańskich zwanych zarzuelami, ideę jego rozwinęli uczniowie - I. Albéniz, E. Granados, M. de Falla.

W Polsce inspiracją dla szkoły narodowej i zarazem niedościgłym wzorem stała się twórczość F. Chopina, obecne w niej, twórczo przetworzone elementy folkloru i rodzimej tradycji muzycznej występują w mazurkach, polonezach, rondach, koncertach, pieśniach.

Ideę stworzenia narodowej opery polskiej podjął S. Moniuszko. Dzieło jego kontynuowali m.in. Z. Noskowski, W. Żeleński, I.J. Paderewski.

Do tradycji narodowych nawiązał także H. Wieniawski (polonezy koncertowe, mazurki opus 12 i 19, kujawiaki). W 1. połowie XX w. ideę muzyki narodowej podjął K. Szymanowski, twórca baletu Harnasie, fortepianowych mazurków, Pieśni kurpiowskich (6 pieśni na chór a cappella i 12 pieśni na głos i fortepian opus 58).
1 5 1