Odpowiedzi

2010-04-13T19:08:43+02:00
Kowal
autor; Leopold Staff
kierunek ; Nietzcheanizm
podmiot liryczny; mężczyzna Kowal
odbiorca; Serce
Rodzaj lir. miejsce; Bezpośrednia
Rodzaj li. temat; Filozoficzno-refleksyjny
Rodzaj wiersza; Rymowany stroficzny
Uwagi; jest podobny do Sonetu włoskiego
środki styl.
rodzaj----------------------funkcja
epitet------------------tworzenie obrazu poetyckiego
bezkształtna masa.....
___________________
instrumentacja głoskowa--------- wyobrażenie dźwięku
"r" "r" "r"
__________________________


Koniec wieku XIX
autor; Kazimierz Przerwa Tetmajer
kierunek; Dekadentyzm
podmiot liryczny. mężczyzna
odbiorca; osoby...
rodzaje lir. miejsce; Pośrednio
rodzaj lir.temat filozoficzno-refleksyjna
rodzaje wiersza; (zwrotki) stroficzny
Uwagi-- brak
środki styl.
Pyt. retoryczne
epitet
metafory.



Kowal
Młody Staff proponuje przezwyciężenie modernistycznego dekadentyzmu, sporo czerpiąc przy tym z filozofii Fryderyka Nietzschego. Nitzsche głosił medzy innymi afirmację życia, pochwałę człowieka mocnego, aktywnego i kształtującego swą siłe duchową. W wierszu Kowal podmiot liryczny dąży do takiej właśnie potegi ducha, mysli i uczucia hasło doskonalenia wewnętrznego. Wiersz nalezy odbierac metaforycznie. Celem dązeń człowieka powinno być krzekucie "bezkształtnej masy kruszców drogocennych", działań ludzkich powinno leżeć ośiągnięcie potęgi ale potegi duchowej szlachetności poczucia wewnetrznego spokoju i porzadku. Każdy człowiek powinien znac wlasna wartość powinien wiedziec na co go stac.

Koniec wieku XIX
Jest to wiersz w którym podmiot liryczny usiluje odpowiedziec na pytanie o sens ludzkiego zycia. Na początku kazdej zwrotki znajdują sie pytania, stanowiące jednocześnie propozycje przyjęcia określonej postawy, określonego stanowiska wobec otaczającej rzeczywistości. Mozna wiec w koncu XIX wieku, zdecydować sie na przekleństwo, ironię, wzgardę, rozpacz, walkę, rezygnację, byt przyszły lub użycie. Jednak w odpowiedzi na propozycje padaja pytania retoryczne, stanowiące jednoczesnie negacje kazdej z wymienionych wyzej postaw. Podmiot liryczny neguje zarówno te postawy które wynikaja z ideałów romantycznych (walkę, uczciwość, emocje) jak i te wynikające z przesłanek pozytywistycznych (aktywizm rozum nauke). Walka słabego z otaczającego go wrogiem swiatem jest wiec z gory skazane na niepowiedzenie. Wyjsciem z tej beznadziejnej sytuacji nie moze byc nawet rezygnacja, poddanie sie okrutnej rzeczywistości. Tak wiec czlowiek na przełomie wiekow XIX i XX jest zagubiony, bezradny, przeczuwa nadchodzącą zagładę, ale nie potrafi w zaden sposob sie jej przeciwstawić. Brak umiejętności przyjęcia jakiejkolwiek postawy zostaje dobitnie przekreślony w ostatnim zestawieniu. Na pytanie jak bronic sie przed złem świata, nie pada żadna odpowiedź. Człowiek końca wieku milczy, sugerując brak wszelkich wartośći do których moża by sie odwołać.

Mam nadzieje ze teraz pomogłam?:)

7 4 7