1.Książki Ali stojąna trzech półkach.Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej.Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej niż na drugiej.Ile książek ma Ala?

2.Agnieszka i Jacek zbierali kasztany.Jacek uzbierał 3 razy więcej kasztanów niz Agnieszka.Gdyby oddał Agnieszce 15 z nich, to oboje mieliby tyle samo kasztanów.Ile kasztanów ma Agnieszka , a ile Jacek?

PROSZE O SZYBKIE I DOKLADNE ODPOWIEDZI ,Z UWZGLĘDNIENIEM CO TO X ITD.Z GÓRY DZIĘKUJE.NAGRODA ZA DOBRZE WYKONANIE ZADANIA TO NAJJ...

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T19:11:49+02:00
1
1 półka: x
2 półka: x - 15
3 półka: 1/2(x - 15)
1 i 3 = 2* 2

x + 1/2(x - 15) = 2 (x - 15)
1,5 x - 7,5 = 2 x - 30 || - 1,5 x
-7,5 = 0,5 x - 30 || + 30
22,5 = 0,5 x || * 2
x = 45

1 polka: 45
2 polka: 30
3: 15
razem : 90

2
x kasztany Agnieszki
3x kasztany Jacka
3x-15 - kasztany po oddaniu JAcka
x + 15 kasztany po oddaniu Agnieszka
3x - 15 = x + 15
3x - x = 15 + 15
2x = 30 \\ :2
x = 15

3 * 15 = 45

Odp.: Agnieszka ma 15 kasztanów , a jacek ma ich 45
2010-04-13T19:25:21+02:00
1.
x - ilość książek na drugiej półce
półka 1 : x = 15 | 45
półka 2: x | 30
półka 3: 0,5x | 15

x + 15 + 0,5x = 2x
x + 0,5x - 2x = -15
-0,5x = -15 /: (-0,5)
x = 30

45 + 30 + 15 = 90

Odp.: Ala ma 90 książek.
2.
Ilość kasztanów Agnieszki: x | 15
Ilość kasztanów Jacka: 3x | 3 * 15 = 45

3x - 15 = x + 15
3x - x = 15 + 15
2x = 30 /: 2
x = 15

Odp.: Agnieszka ma 15 kasztanów, a Jacek 45.