1.Tomek ma 14lat, a jego mama 38. Oblicz,kiedy mama była od Tomka pięć razy starsza. Za ile lat będzie od niego dwa razy starsza?
2.W pewnym trójkącie równoramiennym kąt przy podstawie jest o 30⁰ większy od kąta między ramionami. Jakie miary mają kąty tego trójkąta?

Zadania proszę rozwiązać na poziomie kl. 1 gim.- równaniami!!! Pilne.
Może ktoś już je miał? z ksiazki Matematyka z plusem?
57pkt, dam najj

3

Odpowiedzi

2010-04-13T20:39:33+02:00
1. x-czas który upłynął aby mama była od Tomka pięć razy starsza od niego

(38-x):(14-x)=5 |*(14-x)
38-x=70-5x
4x=32
x=8

y- czas po jakim mama Tomka będzie dwa razy starsza od niego

(38+y)(14+y)=2 |*(14+y)
38+y=28+2y
y=10

2.
x-miara kąta alfa
x+30- miara kąta beta

2x+x+30=180
3x=150 |:3
x=50

miary kątów w trójkącie: 50,50 i 80
2010-04-13T20:41:10+02:00
14 lat syn
7< 38 lat mama

38 + x + 5 + (14 + x)
38 + x = 70 + 5x
x - 5x = 70 - 38
-4x = - 32
x + 8
Odp. 8lat temu.

b)38 + x + 2(14 +x)
38 + x +28 + 2 x
x - 2x = 28 - 38
-x = - 10
x = 10
Odp. za 10 lat.

180 = x+ 2(x+30)
180 = x + 2x + 60
180 - 60 = x + 2x
120 = 3x
40 + x

I i II kąt miary 40 stopni (od x)
III kąt : x+ 30
III kąt = 70
Odp. Kąty w tym trójkącie mają 40, 40 i 70 stopni.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-13T20:47:50+02:00
1.
14 - wiek Tomka
38 - wiek mamy
x - za ile lat, ile lat temu

5(14-x)=38-x
70-5x=38-x
70-38=-x+5x
4x=32|:4
x=8
Odp: 8 lat temu mama była 5 razy strasza od Tomka.

2(14+x)=38+x
28+2x=38+x
2x-x=38-28
x=10
Odp: Za 10 lat mama będzie dwa razy starsza od Tomka.

2.
2α+α+30°=180°
3α=180°-30°
3α=150°|:3
α=50°
α+30°=50°+30°=80°
Odp: Kąty w trójkącie to 50°,50° i 80°.