Odpowiedzi

2009-11-04T18:18:04+01:00
Główną różnicąbyło to że sparta była monarchia,a Ateny demokracją i to odróżnia je od siebie
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T18:27:12+01:00
Sparta:
- był prototypem państwa totalitarnego
- nie liczenie się z dobrem obywatela
- zadaniem państwa była kontrola nad życiem obywateli
- władca narzucał sposób myślenia swoim poddanym
- obywatele nie posiadali żadnych praw
- państwo i jego instytucje były obecne we wszystkich dziedzinach życia obywateli
- o losie dzieci nie decydowali rodzice a Rada Starszych
- porządek w najniższych warstwach społeczeństwa zachowywany był poprzez tłumienie buntów już w zalążku przez bardzo dobrze wyszkoloną i liczną armię

Ateny:
- prawa obywatelskie posiadali tylko dorośli mężczyźni (arystokraci)
- największy wpływ na podejmowane decyzje miała arystokracja
- brak praw wśród kobiet i niewolników
- podwaliny ustroju demokratycznego
- wskutek reform Solona społeczeństwo zostało podzielone na 4 grupy, w zależności od majątku (tylko reprezentanci dwóch pierwszych mogli kandydować na stanowiska archontów), Solon zakazał również niewoli za długi
- inwestycje w sztukę (w przeciwieństwie do militarnej nagonki Sparty)
5 3 5
2009-11-04T18:59:58+01:00
Demokracja Ateńska wydaje sie sprawiedliwszym ustrojem poniewaz kazdy obywatel mogl zabrac glos w jakies sprawie(chodzi o rodowitych atenczykow). O najwazniejszych sprawach decydowano na zgromadzeniu ludowym.
Ustroj greckiej sparty byl uporzadkowany.Najwyzsze urzedy zajmowali rodowici Spartanie.Sparta bzla bardyiej panstwem militarnym niy gospodarcyzm pozro
1 5 1