Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-16T17:40:40+02:00
Fryderyk Franciszek Chopin, ur. 1 marca 1810 w Żelazowej Woli, zm. 17 października 1849 w Paryżu. Najwybitniejszy polski kompozytor a także wybitny pianista. Czołowy przedstawiciel muzyki okresu romantyzmu. Nazywany jest poetą fortepianu. U źródeł jego twórczości leżała wielka wrażliwość oraz umiejętność czerpania wzorców wprost z polskiej muzyki ludowej.

Fryderyk Chopin jako szesnastoletni młodzieniec rozpoczął studia w zakresie teorii kompozycji u Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki. Ogromny wpływ na rozwijanie jego talentu było obcowanie z pieśniami i tańcami ludowymi Mazowsza, Kujaw, Wielkopolski i Lubelszczyzny. W 1826 roku odbył swoją pierwszą zagraniczną podróż do Berlina, a wkrótce także do Wiednia oraz do Drezna i Pragi. Wieku dziewiętnastu lat ukończył studnia u J. Elsnera.
W październiku 1830 roku Fryderyk ostatni raz wystąpił przed publicznością warszawską. 2 Listopada 1830 roku opuścił Warszawę na zawsze, udając się najpierw do Drezna, następnie do Wiednia, Salzburga, Monachium i Stuttgartu. We wrześniu 1831 roku przybył do Paryża, gdzie osiadł na stałe. W 1836 roku poznał pisarkę George Sand, która stała się jego życiową partnerką, mającą znaczący wpływ na życie kompozytora. Razem podróżowali, zawitali wspólnie na Majorkę, do Marsylii i Genui.
Od 1839 roku stan zdrowia chorego na gruźlicę Chopina pogarszał się. W 1848 roku odbył ostatnią podróż koncertową po Anglii i Szkocji, dając 16 listopada ostatni publiczny koncert w Londynie, po którym ciężko zaniemógł. Po powrocie do Paryża, nie odzyskał już zdrowia. Zmarł 17 października 1849 roku w mieszkaniu przy placu Vendome 12. Pochowany został na Paryskim cmentarzu Pere Lachaise. Serce Chopina znajduje się w Warszawie, w Kościele św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu.Jego dorobek kompozytorski to m.in.:
- 57 mazurków,
- 16 polonezów,
- 19 walców,
- 19 nokturnów,
- 4 ballady,
- 4 scherza,
- 3 sonaty fortepianowe i jedna na fortepian i wiolonczele,
- 26 preludiów,
- 27 etiud,
- 4 impromptus,
- 2 koncerty,
- 4 inne utwory na fortepian z orkiestrą,
- 17 pieśni,
- 2 utwory na wiolonczele i fortepian, trio fortepianowe,
- inne utwory fortepianowe (ronda, wariacje, marsze), kilka utworów na 4 ręce,
- utwory pojedyncze: „Fantazja”, „Barkarola”, „Berceuse”, „Tarantela”, „Bolero”.


takie najwazniejsze
1 5 1
2010-04-16T17:43:24+02:00
Fryderyk Franciszek Chopin ur. 22 lutego 1810 w Żelazowej Woli, polski kompozytor i pianista:
-23 kwietnia 1810 Chrzest Fryderyka w Kościele pw. św. św. Rocha i Jana Chrzciciela w Borchowie
-wrzesień 1810 Przeprowadzka rodziny Chopinów do pałacu Saskiego w Warszawie
-1816 Pierwsze lekcje gry na fortepianie
-1817 Pierwszy wydany drukiem utwór - Polonez g-moll
-24 lutego 1818 Pierwszy publiczny występ na koncercie dobroczynnym
-1822 Pierwsze lekcje kompozycji
-1823 Rozpoczęcie nauki w Liceum Warszawskim
-1825 Fryderyk gra przed Aleksandrem I Romanowem
-1826 Zakończenie nauki w Liceum Warszawskim oraz początek nauki w Szkole Głównej Muzyki
-10 kwietnia 1827 Umiera najmłodsza siostra Fryderyka - Emilia
-1827 Przeprowadzka Chopinów do pałacu Czapskich w Warszawie
-1828 Pierwsza podróż zagraniczna - wyjazd do Berlina
-lipiec 1829 Zakończenie nauki w Szkole Głównej Muzyki
-17 marca 1830 Pierwszy biletowany koncert (Teatr Wielki w Warszawie)
-11 października 1830 Koncert "pożegnalny" (Teatr Wielki w Warszawie)
-2 listopada 1830 Wyjazd z Warszawy
-5 listopada 1830 Wyjazd z Kalisza, opuszczenie Polski
-10 września 1831 Przyjazd do Paryża
-7 grudnia 1831 Robert Schumann publikuje w "Allgemeine Musikzeitung" artykuł "Ein Werk II" - recenzję Wariacji op. 2 (Panowie czapki z głów, oto geniusz)
-26 lutego 1832 Pierwszy koncert w Paryżu (w Salle Pleyel)
-styczeń 1833 Fryderyk zostaje członkiem Towarzystwa Literackiego w Paryżu
-1836 Zaręczyny z Marią Wodzińską. W lecie pierwsze spotkanie z George Sand
-1837 Fryderyk odrzuca tytuł "Pierwszego pianisty Jego Cesarskiej Wysokości Cara Rosji". Powoduje to utracenie możliwości powrotu do Królestwa Polskiego. Zerwanie zaręczyn z Wodzińską
-koniec 1838 Wyjazd z Sand i jej dziećmi na Majorkę
-kwiecień 1839 Powrót z Majorki
-3 maja 1844 Umiera ojciec Fryderyka - Mikołaj
-lipiec 1847 Koniec znajomości z Sand
-16 lutego 1848 Ostatni koncert Fryderyka w Paryżu (w Salle Pleyel)
-19 kwietnia 1848 Wyjazd z Jane Stirling do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii
-listopad 1848 Powrót do Paryża
-17 października 1849 Około godziny 2 w nocy w Paryżu umiera Fryderyk Franciszek Chopin
-30 października 1849 Nabożeństwo żałobne w Kościele de la Madeleine w Paryżu i pogrzeb na Cmentarzu Père-Lachaise w Paryżu.
1 5 1