Odpowiedzi

2010-04-17T19:43:37+02:00
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-17T20:21:49+02:00
Ogromna rola króla Kazimierza Wielkiegopolegała na upowszechnianiu budownictwa
murowanego w Polsce,również stylu gotyckiego w architekturze. Budowa
licznych zamków (53 wzniesiono za panowania Kazimierza) i fortyfikowanie miast stały się
podstawą słynnego przysłowia o królu, który zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną.

Polska za panowania ostatniego Piasta zyskała
sobie duże uznanie w Europie, król przyjmował zagranicznych gości na Wawelu, rozbudowanym przez
Kazimierza jako obszerny ceglany gotycki zamek z takąż katedrą (wzniesioną w latach 1320 -
1364). Od Kazimierza poszedł właściwy rozkwit sztuki gotyckiej. Dzieł jej nie da się wprawdzie
równać z dziełami Zachodu; są skromniejsze w rozmiarach, uboższe w wykonaniu, oszczędniejsze w
ozdobach, bo i kraj był uboższy, odległy od środowisk sztuki i przemysłu, znacznie opóźniony w
rozwoju, już nie wobec dalekiego Zachodu, ale nawet wobec pobliskich Czech. Gotyk panował
niepodzielnie w Polsce przez dwa następne wieki i pozostawił po sobie budowle i rzeźby nawet
pierwszorzędnej wartości.

Najznakomitsze przypadają na czas panowania Kazimierza i opromieniają głównie Kraków. Są niemal
wyłącznie pomnikami architektury i rzeźby kościelnej; ustępują wobec nich budowle świeckie,
pierwsze z dawnej Polski, które się u nas zachowały. O bogactwie XIV wieku najlepiej świadczą
kościoły, zwłaszcza cztery krakowskie: Katedra na Wawelu, kościół farny N.P. Marii na rynku,
kościół Dominikański, kościół św. Katarzyny na Kazimierzu wybudowany na potrzeby augustianów,
których Kazimierz sprowadził z Pragi.
3 4 3