Poszukaj w encyklopedii lub internecie informacji na temat:
a)roli witamin A , C i D w organiźmie człowieka.Sporządź na ten temat krótką notatkę.
b)największych międzynarodowych organizacji humanistycznych.Jak sięnazywają i czym się zajmują?

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-04-14T15:24:44+02:00
1 witamina A

A (akseroftol)--> warunkuje normalny stan skóry i nabłonków,sitkówki oka,prawidłowy wzrost.Wzmaga odppornośc na zakażenia ropne.
objawy niedoboru: ślepota zmerzchowa(kurza ślepota);choroby śluzówek,gruczołów potowych,łzowych;zachamowanie wzrostu.
występowanie: tran, wątroba,mleko,masło;prowitaina(karoten)w korzeniach marchwi,liściach szpinaku,owocach,w tym pomidorów i papryki.


witamina C


C (kwas askorbinowy)-->aktywator wielu enzymów,wzmaga odporność organizmu;uczestniczy w procesach utleniania biologicznego.
objawy niedoboru: szkorbut(gnilec);trudne gojenie ran;obniżenie odporności organizmu.
występowanie: owoce porzeczki cytryny,pomarańczy;kapusta kiszona,ogórki,liście pietruszki,sałaty.




witamina D

D (kalcyferol)-->prawidłowy rozwój kości;wchłanianie jonów wapnia
objawy niedoboru : krzywica;tracenie zębów; łatwośćzłamań kości.
wystepowanie: tran rybi;jaja;mleko;jej prowitaminy w drożdzach,nowalijkach i w tkankach zwierzęcych.
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-14T15:33:09+02:00
A) WITAMINA A : Jedną z funkcji biochemicznych jest współtworzenie rodopsyny - substancji niezbędnej do utrzymania pobudliwości komórek zmysłowych siatkówki oka. Nasz organizm potrafi produkować witaminę A z karotenoidów(żółtych barwników). Podstawowe źródła: wątroba, jaja, masło, mleko, tran.
Stany i choroby, w których występuje niedobór witaminy A:
-nieprawidłowe odżywianie
-sztuczne odżywianie
-choroby
-stres psychiczny.
WITAMINA D :
Witamina D wpływa na przemianę wapnia i fosforu i odgrywa istotną rolę w tworzeniu kości.
-u dzieci krzywica(deformacje kości)
WITAMINA C :
Witamina C to inaczej kwas askorbinowy lub dehydroaskorbinowy.
-niewielki deficyt obniża odporność na przeziębienia.
-choroba szkorbut(krwawienie dziąseł, wypadanie zębów, obniżona odporność, nieprawidłowe zrastanie się kości, powolne gojenie się ran).
Niedobór witamin w organizmie, czyli hipowitaminoza, spowodowana jest najczęściej niedostateczną podażą tych składników w diecie, zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu przy niezmienionej zawartości w pokarmach, upośledzeniem wchłaniania, bądź oddziaływaniem niektórych leków i antywitamin. Niedobory poszczególnych witamin powodują powstanie określonych objawów patologicznych.

b)
Chyba humanitarne, a nie humanistyczne. ;>

Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża jest niezależną, neutralną organizacją zapewniający ochronę i pomoc humanitarną ofiarom wojny i przemocy. Nie jest organizacją rządową, mimo iż współpracują z nią rządy państw. Nie jest również organizacją pozarządową, ponieważ oprócz działalności społecznej i indywidualnej obejmuje także zakres działalności państwowej. Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża otrzymał obecną nazwę w 1880 po przyjęciu jako znaku rozpoznawczego dla sanitariuszy i szpitali polowych odwrotnych barw sztandaru Szwajcarii (biały krzyż na czerwonym tle).

Organizacja Narodów Zjednoczonych(ONZ)stawia sobie za cel zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz popieranie przestrzegania praw człowieka.

Greenpeace międzynarodowa organizacja pozarządowa o charakterze non-profit, znana jako Fundacja Greenpeace. Obecnie organizacja działa na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Amnesty International – międzynarodowa organizacja pozarządowa, której celem jest zapobieganie naruszeniom fundamentalnych praw człowieka poprzez wszelkie pokojowe akcje obywatelskie – od organizowania pisania listów do rządów krajów łamiących te prawa, poprzez publiczne rozgłaszanie informacji o takich naruszeniach, po realną pomoc finansową i prawną poszkodowanym osobom.
5 4 5