1.słownictwo oceniające i nakłaniające stosuje się w wielu codziennych wypowiedziach, nie tylko w reklamie!

Omów podane teksty:
Kto do kogo i w jakiej intencji mówi?
Jakich środków językowych używa, żeby wpłynąć ba odbiorę . ?

Teksty 1.

- A teraz, moje dzieci, usiądźcie sobie prościutko, grzeczniutko i w skupieniu ducha posłuchajcie mnie przez małą chwileczkę. Tak, doskonale. Tak powinni zachowywać się zawsze grzeczni chłopcy i grzeczne dziewczynki. pragną wam powiedzieć, że serce mi rośnie, gdy widzę tyle czystych i niewinnych twarzyczek, które zebrały się tutaj, aby się uczyć.

Tekst 2.

-Złożone pod przysięgą zeznania obywateli, w pełni zasługujących na wiarę, w sposób niezbity i nieodparty i ponad wszelką wątpliwość stwierdziły,że ten potworny czyn popełnił nieszczęsny więzień zasiadający na ławie oskarżonych. Na tym zamykam postępowanie dowodowe.

Fragmenty książki Marka Twaina "Przygody Tomka Sawyera"


Prooszę pomóżciee. !

Dam NAJ. !

2

Odpowiedzi

2010-04-14T16:47:43+02:00
Zadanie 1.
odp 1
Mówi to nauczyciel do młodych uczniów.
odp 2
Są to zdrobniałe wyrazy, które mają dobrą intencję.
Epitety

tekst 2.
Mówi to sędzia, który podczas rozprawy zachowuje zimną krew.
Peryfraza.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-14T16:58:09+02:00
Tekst pierwszy.
nauczyciel/ka mówi do dzieci po to, zeby jej wysluchaLY
środki stylistyczne : zdrobnienia (prosciutko, grzeczniutko) , metafory (serce mi rośnie), bezposrednie zwroty do sluchaczy , epitety (grzeczne dziewczynki)

tekst 2.
mówi prokurator lub sędzia do wszystkich osob znajdujacych sie na sali sadowej.
używa epitetów(potworny czyn), precyzyjnych sformułowan, terminów charakterystycznych dla sądownictwa.
5 4 5