Odpowiedzi

2009-11-04T19:21:43+01:00
Pierwiastek Izotop Wykorzystywane
promieniowanie Czas
półrozpadu (T1/2) Zastosowanie
Ameryk 241Am α (alfa) 432,7 lat czujniki dymu (instalacje przeciwpożarowe)
Cez 137Cs γ (gamma) 30 lat radiografia przemysłowa, bomba cezowa, pomiary grubości
Fosfor 32P β (beta) 14,3 dnia medycyna: leczenie białaczki
Iryd 192Ir γ (gamma) 73,8 lat radiografia przemysłowa
Jod 131I γ (gamma) 8 dni medycyna: leczenie tarczycy
Kobalt 60Co γ (gamma) 5,26 lat medycyna: terapia przeciwrakowa (bomba kobaltowa), radiografia przemysłowa, urządzenia radiacyjne, waga izotopowa, sprzęt do pomiaru grubości i poziomu cieczy w zbiornikach.
Pluton 238Pu α (alfa) 87,7 lat stymulatory serca (źródło energii), czujniki dymu
Pluton 239Pu α (alfa) 2,4 * 104 lat czujniki dymu
Rad 226Ra γ (gamma) 1600 lat aplikatory radowe
Rubid 87Rb β (beta) 5 * 1010 lat datowanie promieniotwórcze
Siarka 35S β (beta) 87,32 dnia atom znaczony, głównie w badaniu związków organicznych
Tal 204Tl β (beta) 3,8 lat sprzęt do pomiaru grubości
Węgiel 14C β (beta) 5570 lat określanie wieku wykopalisk (zabytków, etc.), badanie mechanizmów złożonych reakcji (atom znaczony)
Wodór 3H β (beta) 12,46 lat farby świecące, badanie mechanizmów reakcji (atom znaczony)
10 3 10
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T19:25:46+01:00
-zastosowanie jako znaczniki - wprowadza się je celowo do częsteczek chemiczmych a następnie tak oznakowane wprowadza się do organizmu .

-zastosowanie w radioterapii -stosowane jako żródła promieniowania gamma do leczenia raka

-zastosowanie w sterylizacji - wiąze się to jako żródło promieniowania służy jednak do szybkiej i bardzo wydajnej sterylizacji sptzętu leków i żywności

-zastosowanie w czujnikach - np. dymu -kiedy dym zakółci związki promieniowania izotopu

-zastosowanie w elektrowini jądrowej oraz do produkcji broni masowego razenia

-zastosowanie w zasilaczach izotopowych np. w rozrusznikach serca . ;]
jak chcesz rzeby to rozpisać napisz ! ;]
19 4 19
2009-11-04T20:12:25+01:00
- źródło energii
- potrzebne do przechowywania żywności
- potrzebne do radioterapii w medycynie
- wykorzystywane w przemyślu i fizyce
8 4 8