Oznacz niewiadomą dowolną literą, a nast. zapisz i rozwiąż odpowiednie równanie;
a) Za trzy ołówki po 0,60 zł i cztery zeszyty zapłaciłam 7zł. Ile kosztuje zeszyt ?
b) W trzech klasach 6 jest razem 72uczniów . W klasie VIa jest 26uczniów, a w klasie VIb jest tyle samo uczniów co w klasie VI c . Ile uczniów liczy klasa VIb ?
c) Karolina ma trzy razy więcej pocztówek niż Asia, a razem mają 76 pocztówek. Ile pocztówek ma Asia ?
d) Tomek zebrał o 12 grzybów więcej niż Artur, a razem zebrali 98 grzybów. Ile grzybów zebrał Artur ?

2

Odpowiedzi

2010-04-14T17:33:05+02:00
A) 3*0,6+4z=7
1,8+4z=7
4z=7-1,8
4z=5,2
z=1,3

zeszyt kosztuje 1,3 zł

b) 26+2*x=72
2x=72-26
2x=46
x=23

w VI b jest 23 uczniów

c)3p+p=76
4p=76
p=19

Asia ma 19 pocztówek.

d) g+g+12=98
2g=98-12
2g=86
g=43

Artur zebrał 43 grzyby
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-14T17:44:39+02:00
A) Za trzy ołówki po 0,60 zł i cztery zeszyty zapłaciłam 7zł. Ile kosztuje zeszyt ?

Dane
ołówek - 0,60zł * 3
zeszyt - x * 4

Rozwiązanie
0,60zł * 3 + 4x = 7zł
1,80zł + 4x = 7zł
4x = 7zł - 1,80zł
4x = 5,20zł
x = 5,20zł : 4
x = 1,30

Odp.: Zeszyt kosztuje 1,30zł.

b) W trzech klasach 6 jest razem 72 uczniów . W klasie VIa jest 26 uczniów, a w klasie VIb jest tyle samo uczniów co w klasie VI c . Ile uczniów liczy klasa VIb ?

Dane
Ilość uczniów - 72
klasa VI "a"- 26
klasa VI "b" - x
klasa VI "c" - x

Rozwiązanie
26 + x + x = 72
2x = 72 - 26
2x = 46
x = 46 : 2
x = 23

Odp.: W klasie VI "b" i "c" jest po 23 uczniów.

c) Karolina ma trzy razy więcej pocztówek niż Asia, a razem mają 76 pocztówek. Ile pocztówek ma Asia ?

Dane
Ilość pocztówek - 76
Asia - x | 19
Karolina - 3 * x | 19 * 3 = 57

Rozwiązanie
x + 3x = 76
4x = 76
x = 76 : 4
x = 19

Odp.: Asia ma 19 pocztówek, a Karolina ma ich 57.

d) Tomek zebrał o 12 grzybów więcej niż Artur, a razem zebrali 98 grzybów. Ile grzybów zebrał Artur ?

Dane
Ilość grzybów - 98
Artur - x | 43
Tomek - x + 12 | 43 + 12 = 55

Rozwiązanie

x + x + 12 = 98
2x = 98 - 12
2x = 86
x = 86 : 2
x = 43

Odp.: Artur miał 43 grzyby, a Tomek miał ich 55.

Dasz naj ? :P
19 4 19