Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-04T19:32:59+01:00


karolińska reforma monetarna, reforma systemu pieniężnego przeprowadzona ok. 790 w państwie Karola Wielkiego; stworzyła srebrny funt (zwany karolińskim), dzielony na 20 solidów lub 240 denarów.
1 1 1
2009-11-04T19:34:20+01:00
W czasach karolińskich została rozbudowana i umocniona organizacja kościelna. Powstały arcybiskupstwa, silne diecezje, bogate opactwa benedyktyńskie. Dzięki reformie kościoła możliwe było ożywienie kulturalne. Wymagano od kleru lepszego przygotowania do prowadzenia duszpasterstwa i rozległych misji, ujednolicono też liturgię. Rozbudowano sieć szkół i skryptoriów. Duże znaczenie miała szkoła pałacowa powstała na dworze Karola Wielkiego. Zaczęła rozkwitać poezja, myśl polityczna a nade wszystko historiografia. Jej zawdzięczamy Żywot Karola Wielkiego napisany przez Einharda. W tym okresie powstały liczne mozaiki, freski, rozwijać się będzie malarstwo książkowe. Zaczęła kształtować się jedność kulturalna chrześcijańsko łacińskiej Europy.
2 4 2