1) Wymień dwa ważniejsze uprawninie ksiecia zwierzchniego
2)Uzupełnij zdania:
Pierwszym seniorem został........,ktory władał dzielnicą.......oraz dziedziccnym...........Pozostałe dzielnice otrzymali : Mieszko Stray............, Boleslaw kedzierzawy - .............. . Niewielki obszar wyznaczono też.......... .
3) Prawda czy falsz
a) Zbuntowani bracia wypedzili z kraju pierwszego seniora - Boleslawa Kędzerzawego
b) W roku 1194 seniorem został najstarszyz rodu Piastów - Leszek Biały
c) W roku 1228 ksiaze Konrad sprowadzil do Polski zakon Krzyzacki
d)Ksiaze ślaski Henryk Pobożny sginął z rak Tatarów w bitwie pod Legnica w roku 1241
4)Dlaczego zasady an ktorych w XIII wieku lokowano miasta i wsie nazywamy prawem nieckim?
5) Wymien trzy zmiany ktore spowodowalo osadnictwo wsi na prawie niemieckim.
6) Wymien 3 powody dla ktorych stare grody i miasta zyskiwały na lokowaniu ich na prawie niemieckim.
7)Odszukaj nieregularnosci w ksztalcie rynku krakowa. O czym one swiadcza?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T19:13:07+02:00
1)wypowiadanie i prowadzenie wojen,reprezentacja państwa i zawieranie traktatów
2)Władysław Wygnaniec,dzielnica senioralna(ziemia krakowska i sandomierska, ziemia lubuska)oraz dziedziczny Śląsk. Mieszko stary-(wielkopolska)Bolesław kędzierzawy-(Mazowsze,Kujawy)
3)a-FAŁSZ
b)-PRAWDA
c)FAŁSZ
d)-PRAWDA
4)Ponieważ na nowo przybyłe obszary ludzie dostawali ziemie na własność i przez pewien okres byli zwolnienia od oddawania z niej części plonów na rzecz króla dzięki temu chętniej się tam osiadali.
5)-rozwój gospodarczy
-mobilizacja państwa
-większa liczebność państwa
6)Było więcej plonów państwo przezywało rozkwit gospodarczy dzięki czemu w miastach nie brakowało żywności
1 5 1
2010-04-15T19:16:02+02:00
1.
2. Pierwszym seniorem został Władysław Wygnańiec, który władał dzielnicą senioralną oraz otrzymał Śląsk.Pozostałe dzielnice otrzymali:Mieszko Stary otrzymał Wielkopolskę,Bolesław Kędzierzawy otrzymał Mazowsze, Henry sandomierski otrzymał dzielincę sandomierską.
3.
a) Fałsz
b) Fałsz

c)1226r sprowadził do Polski krzyzaków
d)Prawda