Odpowiedzi

2010-04-14T19:29:21+02:00
: 1) zapłodniony skrzek = zygota 2) morula 3) blastula 4) gastrula 5) neurula 6) kijanka (głowacz) 7) dorosła żaba
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-14T19:29:38+02:00
Kijanka - postać larwalna płazów. Po pewnym czasie przekształca się w dorosłego płaza, jednak przed całkowitym przeobrażeniem fizycznym, prezentuje wiele cech typowych dla ryb - prowadzi wodny tryb życia, porusza się, odżywia i wygląda podobnie do ryby, oddycha skrzelami, ma ogon pionowo otoczony płetwą, stanowiący główną siłę napędową. Po wylęgu są one zaopatrzone w specjalne narządy, które służą im do przymocowywania się do różnych przedmiotów, co ma je zabezpieczyć przed upadkiem na dno. U płazów ogoniastych jest to narząd balansyjny zwany narządem Rusconiego, a u płazów bezogonowych jest to podkowiasta przylga.

Rozwój larw płazów ogoniastych i bezogonowych przebiega odmiennie. Kijanki płazów ogoniastych przypominają wyglądem postać dorosłą, natomiast kijanki płazów bezogonowych zupełnie różnią się wyglądem i budową ciała od postaci dorosłej. Aparat gębowy kijanek płazów ogoniastych jest podobny, jak u postaci dorosłej, u kijanek płazów bezogonowych znacznie różni się budową. Kijanki płazów ogoniastych przez cały okres rozwoju oddychają skrzelami zewnętrznymi, kijanki płazów bezogonowych tylko w początkowych stadiach rozwoju oddychają skrzelami zewnętrznymi, później skrzelami wewnętrznymi i spiraculum. U kijanek płazów ogoniastych widoczne są 2 pary kończyn, przy czym najpierw rozwijają się kończyny przednie, u płazów bezogonowych obie pary kończyn rozwijają się równocześnie, ale widoczne są tylko kończyny tylne, gdyż przednie ukryte są w komorze skrzelowej. U kijanek płazów ogoniastych występują narządy linii bocznej i fałdy płetwy ogonowej, u kijanek płazów bezogonowych brak tych narządów. Ogon kijanek płazów bezogoniastych zanika podczas metamorfozy, u płazów ogoniastych pozostaje przez całe życie. Kijanka płazów ogoniastych rośnie przez cały czas, aż do przeobrażenia, natomiast kijanka płazów bezogonowych przestaje rosnąć na długo przed przeobrażeniem w postać dorosłą. Ogólnie można powiedzieć, że kijanki płazów bezogonowych znacznie bardziej różnią się budową od postaci dorosłej i przeobrażenie (metamorfoza) jest u nich znacznie głębsze.
2 3 2
2010-04-14T19:29:42+02:00
Najpierw są w skrzeku, póżniej są kijankami, rośnie im ogon, wyrastają z nich żaby
1 1 1