Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-14T19:35:19+02:00
Katyń to miejscowość w Rosji 20 kilometrów od Smoleńska , nad Dnieprem .W marcu i kwietniu 1940 roku w pobliskim lesie NKWD zamordowało około 4,4 tysięcy polskich oficerów - jeńców wojennych z obozu w Kozielsku . Zbrodnię ujawniły w kwietniu 1943 roku niemieckie władze okupacyjne i zezwoliły na prowadzenie badań przez komisje prawno - medyczną Międzynarodowego Czerwonego Krzyża . Rząd ZSRR o jej dokonanie oskarżył Niemców , a Polskie starania o jej wyjaśnienie wykorzystał do zerwania 26 kwietnia 1943 roku stosunków dyplomatycznych z rządem RP na uchodźstwie . Dopiero w 1990 roku władze ZSRR oficjalnie uznały odpowiedzialność NKWD za śmierć polskich oficerów i funkcjonariuszy państwowych więzionych w obozach w Kozielsku , Ostaszkowie , Starobielsku oraz pomordowanych w Katyniu , Twerze czyli pochowanych w Miednoje i Charkowie. Od listopada 1990 roku Naczelna Prokuratura Wojskowa ZSRR prowadzi śledztwo. W 1991 dokonano ekshumacji w miejscach pochowania ofiar . W październiku 1992 roku władze Rosji ujawniły uchwałę biura Polityki KCWKP z marca 1940 roku o zamordowanie 20 tysięcy Polskich jeńców wojennych , więźniów . Od 1994 kontynuacja ekshumacji ofiar , budowa cmentarza wojskowego .
3 4 3
2010-04-14T19:36:11+02:00
Katyń to miejscowość w Rosji 20 kilometrów od Smoleńska , nad Dnieprem .W marcu i kwietniu 1940 roku w pobliskim lesie NKWD zamordowało około 4,4 tysięcy polskich oficerów - jeńców wojennych z obozu w Kozielsku . Zbrodnię ujawniły w kwietniu 1943roku niemieckie władze okupacyjne i zezwoliły na prowadzenie badań przez komisje prawno - medyczną Międzynarodowego Czerwonego Krzyża . Rząd ZSRR o jej dokonanie oskarżył Niemców , a Polskie starania o jej wyjaśnienie wykorzystał do zerwania 26 kwietnia 1943roku stosunków dyplomatycznych z rządem RP na uchodźstwie . Dopiero w 1990 roku władze ZSRR oficjalnie uznały odpowiedzialność NKWD za śmierć polskich oficerów i funkcjonariuszy państwowych więzionych w obozach w Kozielsku , Ostaszkowie , Starobielsku oraz pomordowanych w Katyniu , Twerze czyli pochowanych w Miednoje i Charkowie. Od listopada 1990roku Naczelna Prokuratura Wojskowa ZSRR prowadzi śledztwo. W 1991 dokonano ekshumacji w miejscach pochowania ofiar . W październiku 1992roku władze Rosji ujawniły uchwałę biura Polityki KCWKP z marca 1940 roku o zamordowanie 20 tysięcy Polskich jeńców wojennych , więźniów . Od 1994 kontynuacja ekshumacji ofiar , budowa cmentarza wojskowego .
W 2007 roku Andrzej Wajda przeniósł zbrodnię katyńska na duży ekran . Film nominowany do Oskara.

10 Kwietnia 2010 miejsce katastrofy lotniczej Polskiego samolotu rządowego. Zginęli na pokładzie czołowi przedstawiciele Polskiego Rządu : Lech Kaczyński (Prezydent) wraz z małżonką Marią Kaczyńską , ostatni prezydent polski na uchodźctwie Ryszard Kaczorowski , wicemarszałek sejmu Jerzy Szmajdziński , wicemarszałek sejmu Krzysztof Putra , wicemarszałek senatu i senator Maciej Płażyński , wicemarszałek senatu Krystyna Bochenek , podsekretarz stanu w MSZ Andrzej Kremer , podsekretarz stanu ds. polityki obronnej w MON Stanisław Komorowski , wiceminister kultury Tomasz Merta , prezes NBP Sławomir Skrzypek , Rzecznik Praw Obywatelskich Janusz Kochanowski , Prezes IPN Janusz Kurtyka , szef kancelarii Prezydenta RP Władysław Stasiak , kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów Janusz Krupski , sekretarz Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Andrzej Przewoźnik , Szef BBN Aleksander Szczygło , sekretarz stanu Paweł Wypych, Podsekretarz stanu Mariusz Handzlik szef sztabu WP Franciszek Gągor , Przywódca Sił Powietrznych Andrzej Błasik , dowódca Wojsk Lądowych Tadeusz Buk , Dowódca Marynarki Wojennej Andrzej Karweta , Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych Bronisław Kwiatkowski , Dowódca Wojsk Specjalnych Włodzimierz Potasiński , Generał WP Kazimierz Gilarski , Szef Polskiego Komitetu Olimpijskiego Piotr Nurowski , Przewodnicząca klubu PiS Grażyna Gęsicka, Poseł PiS Zbigniew Wassermann , Jolanta Szymanek - Deresz , Poseł PiS Przemysław Gosiewski , Poseł PO Grzegorz Dolniak , Posłanka SLD Izabela Jaruga - Nowacka , Posłanka PiS Aleksandra Natalii - Świat , Poseł PSL Leszek Deptuła , Poseł PO Arkadiusz Rybicki , Poseł PO Sebastian Karpiniuk , Poseł PSL Wiesław Woda , Poseł PSL Edward Wojtas , Senator PiS Stanisław Zając , Senator PiS Janina Fetlińska , Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej Joanna Agacka - Indecka , Dyrektor Dyplomatyczny PrezydentaRP Mariusz Kazana , Szefowa protokołu w Kancelarii Prezydenta RP Izabela Tomaszewska , Dama Orderu Orła Białego Anna Walentynowicz , prezes Komitetu Katyńskiego Stefan Melak , Generał Stanisław Nałęcz - Komornicki , Prezes Światowego Związku Żołnierzy AK Czesław Cywiński , Ppłk. Zbigniew Dębski , Redaktor naczelny Palestry Stanisław Mikke , Prezydencki lekarz Wojciech Lubiński , Wojciech Seweryn , Janusz Zakrzeński , Oficer BOR Paweł Krajewski , Oficer BOR Dariusz Michałowski , Oficer BOR Agnieszka Podgródką - Więcławek , Oficer BOR Paweł Janeczek , Oficer BOR Piotr Nosek , Oficer BOR Jarosław Florczak , Oficer BOR Jacek Surówka , Oficer BOR Marek Uleryk , Oficer BOR Artur Francuz . W katastrofie zginęli również przedstawiciele Rodzin Katyńskich , Pracownicy Kancelarii Prezydenta RP i duchowni .
1 5 1