Wypisz z wiersza środki artystyczne i ich funkcje

Szybki wiersz
Słuchałem śpiewu gregoriańskiego
w pędzącym samochodzie,
na autostradzie, we Francjii.
Drzewa spieszyły się. Głosy mnichów
chwaliły niewidzialnego Pana
(o świcie, w drżącej od chłodu kaplicy).
Domine exaudi ortionem meam,
prosiły męskie głosy tak spokojne
jakby zabwienie rosło w ogrodzie.
Dokąd jechałem ? Gdzie schowało się śłońce?
Moje życie lezało rozdarte
po obu stronach drogi, kruche jak papier mapy.
Razem ze słodkimi mnichami
zmierzałem w stronę chmur, sinych
ciężkich i nieprzeniknionych,
w stronę przyszłości, otchłani
połykającej twarde łzy gradu.
Daleko od świtu. Daleko od domu.
Zamiast murów-cienka blacha.
Ucieczka zamiast czuwania.
Podróż zamiast zapomnienia.
Zamiast hymnu-szybki wiersz.
Przede mną
biegła mała, zmęczonagwiazda
i błyszczał asfald szosy,
wskazując, gdzie jest ziemia,
gdzie ukrywa się brzytwa horyzontu,
a gdzie czarny pająk wieczoru
i noc, wdowa po tylu marzeniach.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-14T22:29:57+02:00
Epitety - opisanie rzeczowników (np. w PĘDZĄCYM samochodzie)
metafory - np. moje życie zostało rozdarte, ma pokazać nam inny sposób patrzenia na daną sytuację
porównania- np. kruche jak papier mapy - ma za zadanie uświadomić nam znaczenie danej rzeczy za pomocą porównania do czegoś innego
personifikacja - np. Drzewa spieszyły się - działa podobnie jak metafora, chce pokazać nam jakby zachował sie czlowiek w danej sytuacji

20 3 20
  • e23
  • Początkujący
2010-04-14T22:32:44+02:00
Szybki wiersz -epitet pędzący samochód epitet męskie głosy epitetgłosy tak spokojne
jakby zabwienie rosło w ogrodzie-porównanie Dokąd jechałem ? Gdzie schowało się śłońce?-pytania retoryczne, kruche jak papier mapy.- porównanie słodkimi mnichami -epitet twarde łzy epitet czarny pająk epitet
17 3 17