Hey pomóżcie.;dd
wierszz.:
Herbert Zbigniew

Pan od przyrody

Nie mogę przypomnieć sobie
jego twarzy

stawał wysoko nade mną
na długich rozstawionych nogach
widziałem
złoty łańcuszek
popielaty surdut
i chudą szyję
do której przyszpilony był
nieżywy krawat

on pierwszy pokazał nam
nogę zdechłej żaby
która dotykana igłą
gwałtownie się kurczy

on nas wprowadził
przez złoty binokular
w intymne życie
naszego pradziadka
pantofelka

on przyniósł
ciemne ziarno
i powiedział: sporysz
z jego namowy

w dziesiątym roku życia
zostałem ojcem
gdy po napiętym oczekiwaniu
z kasztana zanurzonego w wodzie
ukazał się żółty kiełek
i wszystko rozśpiewało się
wokoło

w drugim roku wojny
zabili pana od przyrody
łobuzy od historii

jeśli poszedł do nieba -

może chodzi teraz
na długich promieniach
odzianych w szare pończochy
z ogromną siatką
i zieloną skrzynią
wesoło dyndającą z tyłu

ale jeśli nie poszedł do góry -

kiedy na leśnej ścieżce
spotykam żuka który gramoli się
na kopiec piasku
podchodzę
szastam nogami
i mówię:
- dzień dobry panie profesorze
pozwoli pan że panu pomogę

przenoszę go delikatnie
i długo za nim patrzę
aż ginie
w ciemnym pokoju profesorskim
na końcu korytarza liści

Pytania:
1. Dlaczego osoba mówiąca w wierszu nie pamięta twarzy nauczyciela ?
2.Scharakteryzuj nauczyciela przyrody.
3. Czego nauczyciel nauczył swojego ucznia?
4. Objaśnij refleksje podmiotu lirycznego w dwóch ostatnich zwrotkach.
Proszę o pomoc ! Te odpowiedzi na te pytania są potrzebne mi na jutro ! :)
Z góry dziękuję.:) Wybiorę najlepszą odp.;]

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T15:26:18+02:00
1) Nie pamięta go, bo dawno go nie widział i zabito go podczas wojny.
2) Nauczyciel miał długie nogi, na szyi nosił złoty łańcuszek, popielaty surdut. Miał chudą szyję na której przyszpilony był nieżywy krawat ( krawat o zimnych kolorach ) .
3) Nauczyciel pokazał im jako pierwszy zdechłą żabę, wprowadził w życie pantofelka.
4) Podmiotu lirycznemu brakuje tego nauczyciela, bardzo go lubił, aczkolwiek nie pomógłby jakiemuś owadowi.
4 4 4
2010-04-15T15:26:52+02:00
1. Dlaczego osoba mówiąca w wierszu nie pamięta twarzy nauczyciela ?
Osoba mówiąca w wierszu jest uczniem nauczyciela od przyrody. Była mała i niska nie zwracała uwagi na jego twarz bardziej w pamięci utkwił tylko obraz wyglądu.Po za tym było to dawno i minął długi okres czasu
2.Scharakteryzuj nauczyciela przyrody
CYTAT:stawał wysoko nade mną
na długich rozstawionych nogach
widziałem
złoty łańcuszek
popielaty surdut
i chudą szyję
do której przyszpilony był
nieżywy krawat
3. Czego nauczyciel nauczył swojego ucznia?
wrażliwości,uczciwości, dobrych manier, zachęcił do nauki poprzez doświadczenia i sposoby prowadzenia lekcji.
4.Objaśnij refleksje podmiotu lirycznego w dwóch ostatnich zwrotkach.
Dwie ostatnie zwrotki opowiadają między innymi o tym jak uczeń wyobraża sobie życie profesora w zaświatach, nie wiedząc tak na prawde gdzie on jest zauważa go jako żuka, który mógłby się wcielić w jego postać lub wyobraża sobie tego żuka jako profesora w jego otoczeniu który ginie w korytarzu liści
4 3 4