Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T15:58:16+02:00
Rośliny to organizmy żywe oddychające tlenowo. Proces ten zachodzi u nich głównie w nocy, ponieważ światło wpływa na wzmożoną produkcję dwutlenku węgla. Oddychanie u roślin zachodzi w mitochondriach, a do tego procesu potrzebują glukozy i tlenu. Dzięki temu procesowi rośliny uzyskują energię niezbędną im np. do wzrostu. W ciągu doby w procesie fotosyntezy rośliny wytwarzają znacznie więcej tlenu niż zabierają go w procesie oddychania. Dzieje się tak dlatego, że fotosynteza zachodzi u nich z większą intensywnością niż oddychanie.
61 3 61
  • ib34
  • Początkujący
2010-04-15T16:35:33+02:00
Oddychanie jest po to, by uwolnić energię z glukozy. Częściej występuje tlenowe, bo jest bardziej wydajne.
Oddychanie wewnątrzkomórkowe tlenowe - to dostarczenie do organizmu tlenu, a następnie wykorzystanie go na terenie komórek, do procesu rozkładu glukozy, CO2 i H2O z uwolnieniem energii oraz odprowadzeniem z organizmu CO2.
Oddychanie wewnątrzkomórkowe tlenowe dzieli się na cztery etapy. Przez aparaty szparkowe tlen dostaje się do komórek roślinnych.
Reakcja tego oddychania : C6H12O6 + 6O2 -> 6H2O + 6CO2 + 36ATP
Energia musi uwalniać się etapami (powoli). Powolne spalanie glukozy daje więcej energii, niż szybkie.
Etap I = glikozliza (odbywa się na terenie cytoplazmy)
glukoza przekształca się w kwas pirogronowy z uwolnieniem ATP i protonów (H+)

Etap II = reakcja pomostowa (odbywa się na terenie mitochondrium)
kwas pirogronowy, powstały w etapie I przekształca się w Acetylokoenzym A z uwolnieniem CO2 i protonów (H+)

Etap III = Cykl Krebsa (odbywa się na terenie mitochondrium)
kwas szczawiooctowy nie przekształca się w nic, tylko wraca do swojej postaci. Podczas tego cyklu jest tak : wpływa Acetylokoenzym A, uwalnia się CO2, ATP i H+.

Etap IV = łańcuch oddechowy (odbywa się na terenie mitochondrium)
a) wykorzystywane są elektrony i protony
b) jest wykorzystywany tlen
c) produkowana jest największa ilość ATP (uwalnia się)
O (tlen)
e (elektron)
O -e-e-> O -e-e-> O -e-e-> O -e-e-> 2e + O -> O2-
2H+ + O2- -> H2O
Powstała H2O podczas oddychania wewnątrzkomórkowego tlenowego, nazywana jest wodą metaboliczną.

Czynniki wpływające na intensywność oddychania wewn. tlenowego:
- O2 i CO2
- wilgotność
- temperatura

Oddychanie beztlenowe (fermentacja) - zazwyczaj fermentują martwe tkanki. Wyjątkiem jest kaktus, ponieważ jego jeszcze żywe tkanki fermentują (dzieje się to bardzo rzadko). Te oddychanie możliwe jest u ludzi i zwierząt w mięśniach szkieletowych (są wtedy tzw. zakwasy - kwas mlekowy)
Produkty oddychania wewnątrzkomórkowego beztlenowego (fermentacji):
- ATP (2)
- alkohol
- aldehyd
- CO2 + związki organiczne (CO2 nigdy nie występuje sam jako produkt beztlenowego, tylko ze związkami organicznymi)


Prościej nie umiałam :))

34 3 34