Prosze o pomoc rozwiążcie mi zadanie na Matme;* na pozomie 1 gimnazjum...
PROSZE
Książki Ali stoją na 3 półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej. Ile książek ma Ala?

Na jutro...;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T16:27:38+02:00
X - ilość na 1 półce
x-15 - ilość na 2 półce
½(x-15) - ilość na 3 półce

x+½(x-15)=2(x-15)
x+½x-7,5=2x-30
1,5x-2x=-30+7,5
-0,5x=-22,5
x=45 I półka

45-15= 30 II półka

½(45-15)=22,5-7,5=15 III półka

45+30+15=90

odp: Ala ma 90 książek.
2010-04-15T17:07:36+02:00
Y- ilosc ksiazek na pierwszej polce
x- ilosc ksiazek na drugiej polce
z-ilosc ksiazek na trzeciej polce

/ x-15=2y
\ x+y=2(x-15)

/ x-15=2y
\ x+y=2x-30

/ x-15=2y
\ y=2x-30-x

/ x-15=2y
\ y=x-30

/ x-15=2(X-30)
\ y=x-30

/ x-15=2x-60
\ y=x-30

/-15+60=2x-x
\ y=x-30

/ 45=x
\ y=45-30

/ y=15
\ x=45

z=x-15
z=45-15
z=30
30+45+15=90
odp.:Ala ma 90 ksiazek