1.jakie korzyściposiadamy z roślin okrytonasiennych ?

2.scharakteryzuj tkanki:
-tkankę korkotwórczą,
-tkanki wzmacniającej.

3.Jaką funkcję pełni aparat szparkowy?
Narysuj i opisz wygląd takiego aparatu.

błagam o rozwiązanie :)

2

Odpowiedzi

2010-04-15T16:42:57+02:00
1.) rosliny okrytonasienne dają owoce
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T17:11:57+02:00
1. -Kształtują warunki życia na Ziemi. Wytwarzają tlen i pochłaniają dwutlenek węgla. Chronią glebę przed erozją i kształtują klimat w skali lokalnej i globalnej. -W warunkach naturalnych stanowią początkowe ogniwo w łańcuchach pokarmowych i są podstawą żywienia człowieka. Są źródłem pokarmu - bezpośrednim, na przykład ziarna zbóż, owoce i warzywa, lub pośrednim, jako pasza dla zwierząt hodowlanych. Dostarczają przypraw i służą do otrzymywania olejów i alkoholi. -Wiele surowców pochodzenia roślinnego wykorzystywanych jest do rozmaitych celów w gospodarce człowieka. Do najważniejszych należy surowiec drzewny, z którego wytwarzane są deski, sklejki, papier, tektura, gaz drzewny, węgiel drzewny, dziegieć, garbniki, żywice. Poza tym wykorzystuje się włókna roślinne, kauczuk naturalny, gutaperkę, barwniki, olejki eteryczne. -Wiele gatunków służy jako rośliny ozdobne, posiadają istotne znaczenie kulturowe, obecne są w sztuce, religii i obyczajach. Używane są do wyrażania uczuć (kwiaty, bukiety, stroiki). -Dostarczają również substancji leczniczych i stosowanych w kosmetyce. -Niektóre gatunki (konopia indyjska, krzew kokainowy itd.) stosuje się również do produkcji różnych używek m. in. kokainy, heroiny, opium makowego, marihuany itp

2. Tkanki wzmacniające. Drewno dzięki zgrubiałym, przesyconym ligniną ścianom komórkowym, pełni także rolę szkieletu wewnętrznego rośliny, często jednak takie usztywnienie nie wystarcza albo jest potrzebna osłona innych części roślin, np. nasion, służą temu tkanki wzmacniające: zwarcica (kolenchyma) i twardzica (sklerenchyma). Obie tkanki składają się ze ściśle ułożonych komórek o silnie zgrubiałych ścianach. Komórki zwarcicy są żywe, natomiast komórki twardzicy są martwe.


Tkanka korkotwórcza (fellogen, felogen, miazga korkotwórcza) – tkanka twórcza wtórna rośliny naczyniowej, której komórki dzieląc się peryklinalnie wytwarzają korek po zewnętrznej stronie felogenu i fellodermę po stronie wewnątrznej, przy czym podziały prowadzące do powstania korka są liczniejsze niż podziały związane z produkcją felodermy. W ten sposób powstaje peryderma (korkowica).

W łodydze felogen zakłada się w epidermie, czasem również z udziałem tkanek położonych pod epidermą – w korze pierwotnej lub w łyku.

W korzeniu felogen różnicuje się z zewnętrznej warstwy walca osiowego – okolnicy.

Komórki felogenu cechują się cienkimi ścianami komórkowymi, nielicznymi plazmodesmami, dużym jądrem komórkowym, zawierają dużo garbników i flawonoidów.

3. Roślina może oddychac i przeprowadzac fotosyntezę dzięki aparatom szparkowym. Przy ich pomocy kontroluje przepływ dwutlenku węgla, tlenu i pary wodnej :)