Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T16:51:06+02:00
AGAT
Wielobarwna odmiana chalcedonu odznaczająca się najczęściej wielowarstwową lub koncentryczną budową. Nazwa pochodzi od rzeki Achates (na Sycylii), gdzie był wydobywany w czasach starożytnych. Jest to minerał najpopularniejszy na świecie.
Agathos gr.- dobry
WZÓR CHEMICZNY: SiO2
ODMIANY:
- A. DENDRYTOWY
- A. MSZYSTY
- A. KORONKOWY
- A. RUINOWY
- A. KRAJOBRAZOWY
- A. BREKCJOWATY
- A. OCZKOWY
- A. GWIAŹDZISTY
- A. "URUGWAJSKI"
- SARDONYKS
- ONYKS
- A. OGNISTY
- A. FORTECZNY
- A. SMUŻYSTY
WYSTĘPOWANIE: w szczelinach i pustkach migdałowców
TYPOWA FORMA WYSTĘPOWANIA: skupiska drobnoziarniste, zbite, prążkowane, nieregularne masy
NAJWIĘKSZE ZŁOŻA: Brazylia, Indie, Rosja, Urugwaj
BARWA: wielobarwny
RYSA: biała
POŁYSK: szklisty, tłusty, matowy
PRZEZROCZYSTOŚĆ: półprzezr. do nieprzezr.
TWARDOŚĆ: 7
WYKORZYSTANIE: jubilerstwo, rzemiosło artystyczne, galanteria kamienna

AMETYST
Odmiana kwarcu, zwany KAMIENIEM BISKUPIM. Pochodzi z gr. Amethystos- trzeźwy, niespokojny, poniewarz ma właściwości zapobiegające upijaniu się oraz łagodzące jego skutki.
WZÓR CHEMICZNY: SiO2
WYSTĘPOWANIE: BARWNA ODMIANA KWARCU
TYPOWA FORMA WYSTĘPOWANIA: kryształy heksagonalne, słupkowe
NAJWIĘKSZE ZŁOŻA: Brazylia. USA, Boliwia, Meksyk, Indie, Czechy, Słowacja, Polska- Kletno, Szklarska Poręba
BARWA: fioletowa
RYSA: biała
POŁYSK: szklisty
PRZEZROCZYSTOŚĆ: przezr., półprzezr.
TWARDOŚĆ: 7
WYKORZYSTANIE: jubilerstwo, rzemiosło artystyczne

BAZALT
SPOSÓB TWORZENIA: skała magmowa, wylewna, zasadowa
STRUKTURA: drobnoziarnista, bardzo masywna
BARWY: czarna, zielonkawa, szara

BURSZTYN, JANTAR, AMBER, ELEKTRUM
Kopalna żywica. Nazwa pochodzi od niem. Bernstein- płonący kamień. Pod wpływem pocierania elektryzuje się ujemnie i przyciąga np. skrawki papieru. Jest bardzo wrażliwy. W temperatyrze ok. 150*C mięknie, a w 200*C topi się. Służy też jako kadzidło dając przyjemny zapach iglaków. Dym ma włąsciwości antybakteryjne. Ma ok. 60 odmian.
WZÓR CHEMICZNY: C12H20O
NAJPOPULARNIEJSZE ODMIANY:
- B. BAŁTYCKI
- B. MEKSYKAŃSKI
- B. JAKUCKI
WYSTĘPOWANIE: w żywicy kopalnej, w skałach osadowych
TYPOWA FORMA WYSTĘPOWANIA: żwir, okrągłe ziarna, płytki, warstwy, w formie kropel
ZŁOŻA: Bałtyk- Polska, Litwa, Łotwa; Włochy, Anglia
BARWA: miodowożółta, pomarańczowa, brązowa, zielonkawa, czarniawa
RYSA: biaława
POŁYSK: tłusty
PRZEZROCZYSTOŚĆ: przezr., półprzezr.
TWARDOŚĆ: 2- 2,5
WYKORZYSTANIE: jubilerstwo, rzemiosło artystyczne, galanteria kamienna, lecznictwo, jako kadzidła

CHALCEDON
Minerał z gromady krzemianów- odmiana KWARCU. Nazwa pochodzi od starożytnego miasta Chalkedon w Azji Mniejszej. Należy do minerałów bardzo pospolitych i szeroko rozpowszechnionych. Występuje na wszystkich kontynentach.
WZÓR CHEMICZNY: SiO2
ODMIANY:
- CH. MLECZNY
- CH. NIEBIESKI
- CH. OPALIZUJĄCY
- KARNEOL
- AGAT
WYSTĘPOWANIE: w szczelinach i geodach skał bazaltowych
TYPOWA FORMA WYSTĘPOWANIA: skupiska drobnoziarniste, zbite, włókniste, nerkowate, kuliste, nieregularne masy
ZŁOŻA: Urugwaj, Brazylia, Słowacja, Islandia, Polska: Dolny Śląsk
BARWA: szara, szroniebieskawa, szarożółtawa
RYSA: biała
POŁYSK: szklisty, jedwabisty, matowy
PRZEZROCZYSTOŚĆ: półprzezr.
TWARDOŚĆ: 6- 7
WYKORZYSTANIE: jubilerstwo, rzemiosło artystyczne, galanteria kamienna
5 5 5
  • Użytkownik Zadane
2010-04-15T16:52:54+02:00
Piaskowiec: materiał do budowy ogrodzeń, murów, tam, zapór itp. Gelena: ma duże znaczenie kolekcjonerskie, materiał półprzewodnikowy, możliwość konstrukcji odbiorników radiowych niewymagających zasilania. Marmur: cenny materiał budowlany, rzeźbiarski oraz architektoniczny. Gips: w budownictwie m in. jako materiał wiążący (spoiwo mineralne), używany jako surowiec rzeźbiarski, w modelarstwie, w stomatologii i chirurgii, w sztukatorstwie, jako alabaster stosowany jest do produkcji elementów dekoracyjnych. Piasek: wykorzystywany jest min do wyrobu szkła,a w budownictwie jako dodatek do betonu. Torf: medycynie (kąpiele borowinowe, preparaty torfowe, np. S. Tołpy), w rolnictwie i ogrodnictwie (produkcja nawozów torfowych i ziemi ogrodniczej oraz produkcja doniczek). Kreda pisząca: Dodaje się ją do białych farb, proszków i past do zębów. Ma zastosowanie w przemyśle ceramicznym, chemicznym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Rubin: stosowany w jubilerstwie, zastosowano je do produkcji łożysk zegarkowych, mechanice precyzyjnej elektronice i automatyce oraz jako element laserów rubinowych, do produkcji przyrządów pokładowych statków i samolotów, narzędzi ogniotrwałych, w technice komputerowej. Magnetyt: Jest najbogatszą i najlepszą dla przemysłu rudą żelaza. Odłamki odmiany stalowoszarej po bębnowaniu i oprawieniu bywają używane jako kamień ozdobny. Siarka rodzima: są cennymi surowcami do otrzymywania kwasu siarkowego, podstawowego produktu przemysłu chemicznego, a także do produkcji disiarczku węgla (CS2). Większość siarki zużywana jest do produkcji kwasu siarkowego, w procesie wulkanizacji, do wyrobu czarnego prochu i ogni sztucznych, jako środek do zwalczania pasożytów roślinnych, do produkcji leków, pestycydów, zapałek, papieru oraz specjalnego betonu, zwanego betonem siarkowym. Bursztyn: do wyciągania z oczu ciał obcych (muszek, pyłków), zażywano jak tabakę, co miało oczyścić zatoki i pozbyć się kataru, do jubilerstwa. Piryt: produkcja kwasu siarkowego, żelaza oraz metali stanowiących domieszki, kamień kolekcjonerski, do wyrobu biżuterii i ozdób, stosowany jako proszek polerski, do wyrobu czerwonych i brunatnych farb mineralnych. Zlepieniec: wykorzystywany niekiedy jako materiał budowlany.
1 3 1