Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T18:00:20+02:00
Wykonawca: Chór mieszany PSM
Kompozytor: Gomółka Mikołaj
Tekst: Kochanowski Jan

Mikołaj Gomółka (Gomulka, Gomolca), ur. ok. 1535 w Radoszkach pod Sandomierzem, zm. po 30 kwietnia 1591, najprawdopodobniej 5 marca 1609 w Jazłowcu – polski kompozytor renesansowy.
Urodził się we wsi Radoszki niedaleko Sandomierza. W 1566 powrócił na pewien czas w rodzinne strony już po zdobyciu wykształcenia oraz pracy w kapeli królewskiej. Zakupił dom w Sandomierzu (kamienica na rogu Rynku i ul. Sokolnickiego, gdzie dziś znajduje się tablica pamiątkowa).
Już od najmłodszych lat był związany z dworem króla Zygmunta Augusta, gdzie śpiewał, a później grał na instrumentach dętych (był między innymi nadwornym flecistą i trębaczem króla). Przebywał na dworze biskupa krakowskiego Piotra Myszkowskiego. Jego losy po 1590 roku, kiedy to został członkiem kapeli kanclerza Jana Zamoyskiego, nie są znane. Obecnie uznaje się go za pierwszego polskiego kompozytora narodowego.
2 3 2
2010-04-15T18:04:04+02:00
Utwór ,, Nieście chwałę mocarze" stworzył Mikołaj Gomółka urodzony około 1534 roku w Radoszkach pod Sandomierzem zmarł po 30 kwietnia 1591. Już od najmłodszych lat był związany z dworem króla Zygmunta Augusta , na którym śpiewał a następnie grał na instrumentach dętych. Jego losy po 1590 roku kiedy to został członkiem kapeli kanclerza Jana Zamoyskiego nie są znane . Obecnie uznaje się go za pierwszego polskiego kompozytora narodowego.
O pieśni nic nie znalazłam
2 3 2