Hey. mam wieelką prośbę na dzisiaj muszę mieć zrobione 2 zadania z matematyki na poziomie 1 klasy gimnazjum.
to są zadania z "Matematyka wokół nas" gimnazjum 1 z wydawnictwa WSiP :
zad.6 i 15/172
zad.6/172
Z doświadczalnego pola zebrano razem 1800kg warzyw: ziemniaków, buraków i kapusty. Ziemniaków było 5 razy więcej niż buraków, a kapusty o 120kg więcej niż buraków. Ile kilogramów każdego z warzyw zebrano?

zad.15/172
Wnuczek pyta dziadka: "Dziadku, ile masz lat?"
Dziadek odpowiada: "Mam mniej niż 100lat, a cyfra jedności liczby określającej mój wiek jest o 4 mniejsza od cyfry dziesiątek. Jeżeli przestawisz cyfry w tej liczbie, to otrzymasz wiek twojego taty, który stanowi cztery-siódme(to jest ułamek zwykły, ale inaczej nie mogę napisać) tego, o co pytałeś.
W jakim wieku jest dziadek?

TO DLA MNIE OKROPNIE WAŻNE I BARDZO PROSZĘ O JAK NAJSZYBSZĄ I ODPOWIEDŹ !!!!

2

Odpowiedzi

2010-04-15T19:28:19+02:00
Zad. 6

x- ilość buraków
5x - ilość ziemniaków
x + 120 - ilość kapusty

7x + 120 = 1800 / -120
7x = 1680 / :7
x = 240

Zebrano 240kg buraków, 1200 kg ziemniaków i 360 kg kapusty.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T19:39:24+02:00
6/172

Analiza zadania :
x - masa buraków (240kg)
5x - masa ziemniaków (1200kg)
x + 120 kg - masa kapusty (360kg)
1800 kg - masa wszystkich warzyw

Równanie i rozwiązanie :
x+5x+x+120=1800
7x = 1800-120
7x=1680/:7
x = 240 kg


15/172

10x+y<100
x = y+4
10y+4+y = 4/7(10(y+4)+y)
10y+4 =40/7y + 160/7 + 1/7y
11y+4 = 1/7y + 160/7
11y+4 = 1/7 + 160/7
77/7y +4 = 44/7 + 160/7
77/7 - 44/7 =160 - 28/7
33/7y = 138/7 |:33/7
y =4

x = y+4
x = 4+4
x = 8

10x+y = 10*8+4= 84

WAŻNE(zad.15) :
np. 4/7, 1/7, 77/7 , 44/7 , 160/7 - chodzi w tym o ułamki a nie o dzielenie ten "/" to KRESKA UŁAMKOWA !!!

JEST TO NA PEWNO DOBRE ROZWIĄZANIE BO ROZWIĄZYWALIŚMY TO Z NAUCZYCIELKĄ NA TABLICY :p
2 5 2