1.Ile gramów stężonego kwasu solnego (36% HCl) i ile wody należy wymieszać, aby otrzymać 500 g 10% roztworu HCl. Obliczone masy zamień na objętość wiedząc że gęstość wody » 1 g/cm3 , gęstość 36% HCl =1,19 g/cm3.

2.Dane są dwa roztwory kwasu azotowego(V): pierwszy 65%, drugi 20%. Po ile gramów każdego z roztworów należy odważyć, aby otrzymać 350 g 30% roztworu?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-15T19:53:42+02:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Obliczenia wykonam w oparciu o metodę krzyża.
Stężenie procentowe wody Cp=0%
1.
xg 36%................10-0 =10
............10%................+
yg 0%................36-10 =26
..............................=36
36 części---------500g
10 części-----------xg
x=138,9g 36% kwasu

d=1,19g/cm3
v=m/d
v=138,9/1,19
v=116,7cm3 36% kwasu

36 części---------500g
26 części----------yg
y=361g wody

d=1g/cm3
v=m/d
v=361,1/1
v=361,1cm3 wody

2.
xg 65%...............30-20 =10
............30%................+
yg 20%...............65-30 =35
..............................=45
45 części---------350g
10 części-----------xg
x=77,8g 65% HNO3

45 części---------350g
35 części----------xg
x=272,2g 20% HNO3

1 5 1
2010-04-15T20:12:05+02:00