Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-05T16:43:39+01:00
Józefa Wybickiego znamy przede wszystkim jako autora polskiego hymnu narodowego. Mniej wiemy o tym, że był on wybitnym humanistą epoki oświecenia, prawnikiem, pedagogiem, geografem, posłem, senatorem, poetą a nawet pisarzem dramatycznym. Józef Wybicki urodził się 29.09.1747 r w Będominie pod Kościerzyną na Kaszubach. Miał liczne rodzeństwo. Jego brat był księdzem a aż cztery z siedmiu sióstr zostały zakonnicami. Mając 20 lat Wybicki został wybrany posłem na Sejm. W 1775 r. ożenił się z Kunegundą Drwęską jednakże po kilku miesiącach Kunegunda zmarła. Od 1777 r brał czynny udział w pracach Komisji Edukacji Narodowej. Działalnością Wybickiego interesował się król Stanisław August Poniatowski i zapraszał go na obiady czwartkowe. W 1779 r Wybicki napisał pierwszą sztukę, tragedię „Zygmunt August”. Mając 33 lata ożenił się po raz drugi z Esterą Wierusz - Kowalską pochodzącą ze Wschowy. W latach 1782-1787 przychodziły na świat ich dzieci : Teresa, Łukasz, Józef. Po ślubie Wybicki kupił wieś Manieczki w Wielkopolsce. W 1797 r wyjechał do Włoch gdzie między 16 a 19 lipca tego samego roku ułożył Pieśń Legionów Polskich we Włoszech. W 1802 r powrócił do Polski. Mógł jedynie zamieszkać we Wrocławiu pod dozorem policyjnym. Angażował się w prace Komisji Rządzącej co docenił Napoleon i przywrócił mu skonfiskowane wcześniej przez władze pruskie Manieczki. Wybicki posiadał liczne grono przyjaciół m.in. w Poznaniu, Lesznie i Kościanie. Uważał się za wielkopolanina co wielokrotnie podkreślał. Został odznaczony Złotym Krzyżem Legii Honorowej i Orderem Orła Białego. Zmarł 10.03.1822 r na febrę. Pochowano go w Brodnicy koło Śremu a w 1923 r jego prochy przeniesiono do poznańskiego Kościoła św. Wojciecha.
1 5 1
2009-11-05T16:43:46+01:00
Józef Rufin – polski pisarz i polityk, adwokat, autor słów do Mazurka Dąbrowskiego.

Jego ojciec, Piotr, był stronnikiem Stanisława Leszczyńskiego, matką Wybickiego była Konstancja z Lniskich. Miał siedem sióstr: Mariannę, Barbarę, Elżbietę, Rozalię, Justynę, Konstancję i jeszcze jedną (cztery wstąpiły do klasztoru) i brata Joachima, który został księdzem.

1 1 1