Odpowiedzi

2009-11-05T17:07:18+01:00
Ludzie sie buntowali szlachta bala sie ze moze im to sie wymknac z pod katrolidlatego zaczela bogatszym ludzia dawac przywileje poniewaz placili za duze podatki
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-05T17:15:04+01:00
Miałam to na zadanie domowe - sama napisałam i dostałam 10/10
Odkąd w 1374 r Ludwik Węgierski nadał szlachcie poprzez Przywilej Koszycki prawo do ograniczenia po datków w przekupstwie za uznanie swej córki za następczynię tronu, szlachta otrzymywała coraz to nowsze przywileje:
* Władysław Jagiełło w roku 1433 wydał Przywilej Jedlnejski, głoszący, że nikt bez wyroku sądowego nie miał prawa ukarać szlachcica.
* W 1454 r, po rozpoczęciu wojny 13 - letniej, szlachta wymogła na Kazimierzu Jagiellończyku wydanie kolejnego przywileju - Cerkwicko - mieszczańskiego. Zapewniał on, że władca ani nie zwoła pospolitego ruszenia, anie nie nałoży podatków bez zgody sejmików
W dwóch z przypadków przywilej był po prostu przedmiotem przekupstwa, raz szlachta takowy wymogła, A sama konstytucja nihilnovi przypieczętowała władze szlachty.