Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-04-27T18:24:22+02:00
Paprotniki rosną najczęściej w miejscach wilgotnych i zacienionych. Mają korzeń, łodygę i liście. Paprotniki nie kwitną. Istnieją legendy o kwiecie paproci, który kwitnie tylko raz na sto lat. Kto go znajdzie - będzie szczęśliwy i bogaty do końca życia. To są jednak tylko piękne baśnie - tak naprawdę paproć zamiast kwiatów ma tylko brązowe zarodniki od spodu liści. Zarodniki te służą do rozmnażania. Z każdego powstaje nowa roślina, która nazywa się przedrośle. Z przedrośla wyrastają potem korzenie i liście.
Do paprotników należą skrzypy, widłaki i paprocie. Dawno temu, gdy na Ziemi żyły dinozaury, paprotniki wyrastały wielkie niczym drzewa. Mogły mieć nawet 30 metrów wysokości! Wymarłe paprotniki - psylofity były pierwszymi na Ziemi roślinami lądowymi.
Paprotniki są wykorzystywane przez ludzi jako rośliny ozdobne. Kilka gatunków to rośliny lecznicze.
Z paprotników rosnących miliony lat temu powstały złoża węgla kamiennego, który teraz jest wydobywany w kopalniach. wrzystko z mojej ksiazki o roslinach mam nadzieje ze sie przyda
9 4 9
Najlepsza Odpowiedź!
2009-04-27T18:24:34+02:00
Paprotniki rosną najczęściej w miejscach wilgotnych i zacienionych. Mają korzeń, łodygę i liście.
Paprotniki podobnie jak mszaki to rośliny zarodnikowe należące do organowców.Są wilgocio- i cieniolubienne. Należą do nich:
-skrzypy, paprocie, widłaki,
Paprotniki dobrze przystosowały się do środowiska lądowego.Podst. cechy paprotników:
-są trwałe rośliny wieloletnie
-dominuje samożywny sporofit (zróznicowany na łodygę, korzeń i liście)
-liście mają zróznicowaną budowę
- liście mają zróżnicowaną budowę (na sporofile i trofofile)
- gametofit jest krótkotrwały, najczęściej samożywny, w postaci przedrośla
- zarodniki mogą być zróżnicowane pod względem wielkości na makro-i mikrospory
- są to byliny, czyli zielne, trwałe rośliny wieloletnie, których organem przetrwalnym jest np. kłącze
- dominuje samożywny sporofit
13 4 13