Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-05T18:31:07+01:00
Kolonizacja jest to zamieszkiwanie słabo zaludnionych terenów lub niezamieszkanych
Przyczyny: Walki o ziemię, przeludnienie miast, głód
Kierunki: Południowa Italia, Sycylia, południowa część Francji, wybrzeża Hiszpanii, południowa Tracja.
6 4 6
2009-11-05T18:35:08+01:00
Przyczyny polityczne:
- ekspansja Imperium Osmańskiego - 1453
- opanowanie Bliskiego Wschodu (Lewantu)
- Ambicje poszczególnych państw, ich mieszkańców oraz współzawodnictwo panujących w zdobywaniu nowych lądów
Przyczyny społeczne:
-chęć ucieczki od różnego rodzaju prześladowań
- przeludnienie skłaniające do poszukiwań nowych obszarów dla osadnictwa
Przyczyny Ekonomiczne:
-utrudnienia w handlu ze wschodem
-ujemny bilans w handlu ze wschodem - odpływ kruszców z Europy (brak srebra i złota)
- poszukiwanie złota i srebra (spadek wydobycia złota i srebra w czechach)
- pogoń za zyskiem
Przyczyny Kulturowe:
- ciekawość innych cywilizacji wynikająca z intelektualnej rewolucji renesansu
-nowy obraz świata kształtujący się dzięki odkryciom geograficznym i astronomicznym, który skłaniał do dalszych poszukiwań.
- postęp w technice nawigacyjnej umożliwiający dalekie podróże (nowoczesny ster, mapy, większe statki - karabele)
Przyczyny Religijne:
- zapał religijny zachęcający do nawracanie nie-chrześcijan
-chęć ucieczki od różnego rodzaju prześladowań

3 5 3
2009-11-05T18:41:11+01:00
Kolonizacja-tworzenie osad na terenach słabo zaludnionych lub niezamieszkanych i osadzanie się tam mieszkańców.

powody kolonizacji:
-nowa technika żeglarska-busola (kompas pomagający w orientacji na pełnym morzu),dokładniejsze mapy,lepsze statki
-krążące w Europie opowieści o skarbach Dalekiego Wschodu (Marco Polo w dziale "Opisanie świata" przedstawił podróż do Chin i opłynięcie południowo-wschodniej Azji w XIII wieku)
-dążenie Europejczyków do poszukiwania złota,rozbudzona przez humanistów ciekawość świata
-chęć sprowadzenia przypraw (pieprz,cynamon,wanilia) bez pośredników,aby obniżyć ceny tych towarów i zahamować odpływ kruszców z Europy
-trudności w handlu z Indiami po opanowaniu Bliskiego Wschodu przez Turków,którzy nie byli tolerancyjni w stosunku do europejskich kupców
-zakończenie w XV wieku wojen w Europie,wyparcie Arabów (1492r. zdobyto ostatnią twierdzę arabską Grenadę w Hiszpanii)-kryzys ekonomiczny rycerstwa,pozbawionego źródeł utrzymania i ziemi
-głód epidemie i zniszczenia wojenne w Portugalii,spadek zaludnienia,kryzys gospodarki feudalnej,stąd dążenie do poszukiwania zysków poza granicami kraju
-dążenie Kościoła do szerzenia wiary na innych ziemiach

Kierunki:
-Francja
-Hiszpania,
-Sycylia,
-Italia
-Afryka Południowa
-Indie
-Brazylia
-Ameryka Południowa
-Meksyk

2 5 2