1. walizka o masie 10kg lezy na polce w przedziale pociagu, ktory porusza sie z predkoscia o wartosci 20m/s ruchem jednostajnym prostoliniowym. Ile wynosi energia kinetyczna walizki wzgledem wagonu??

2.w wyniku zwiekszenia wartosci predkosci ciala jego ped wzrosl dwa razy. Ile razy wzrosla energia kinetyczna tego ciala??

3.mlot kafaru uderza we wbijana w ziemie rure z predkoscia o wartosci 7m/s. Z jakiej wysokosci nad rura spadal mlot?? Przyspieszenie ziemskie g~~10m/s (kwadrat)


4.Jezeli przesuwamy szafe o ciezarze P (nad "P" jest strzalka) po poziomej plaszczyznie ruchem jednostajnym prostoliniowym, to wykonujemy prace pokonujac sily;
a) oporow ruchu ( tarcie,opor powietrza)
b)przyciagania ziemskiego i sily tarcia
c) przyciagania ziemskiego i opory ruchu
d)bezwladnosc (szafy)


5.moc pierwszego silnika wynosi 0,1 MW , drugiego 2kW, a trzeciego 1500 W. Porownujac ze soba moce silnikow mozemy stwierdzic ze ;
a) sa one identyczne
b)najwieksza moc ma pierwszy silnik
c) najwieksza moc ma drugi silnik
d)najwieksza moc ma trzeci silnik


6. Wagon wypelniony weglem porusza sie z szybkiscia v . Czy zmieni sie energia kinetyczna tego wagonu jezeli wyladowujac wegiel zmniejszymy jego mase 10 razy a szybkosc zwiekszymy 10 razy??



7.upuszczona kula o masie 2 kg spada swobodnie z przyspieszeniem ziemskim o wartosci rownej w przyblizeniu 10m/s. Jaka jest praca wykonana nad ta kula przez sile przyciagania ziemskiego w pierwszej sekundzie jej lotu??
a) 10J
b)20J
c)100J
d)200J


8. naciagniecie cieciwy luku wymaga pracy 20J. Z jaka szybkoscia odrywa sie od cieciwy uwolniona strzala jezeli jej masa jest rowna 100g , a straty energii mozna pominac??


9.Dzwig podnosi kontener ze stala szybkoscia. Co dzieje sie w tym czasie z energia potencialna Ep ciezkosci i z energia kinetyczna Ek kontenera??


10. Szybkosc zmiany energii mechanicznej ( sumy energii kinetycznej i potencialnej ciezkosci) kamienia spadajacego swobodnie z wysokosci 2m na ziemie jest ;
a)najwieksza na poczatku ruchu
b)najwieksza na koncu ruchu
c) wprost proporcionalna do czasu
d) rowna zeru gdyz energia mechaniczna kamienia jest stala



PS. prosze jak najszybciej

2

Odpowiedzi

2009-11-05T18:59:28+01:00
Zad. 1
Ek = (mv²)/2
Ek = (10*20²) / 2
Ek = 4000/2
Ek = 2000N

Zad. 2
p = m*V
2p = m*2V

Ek = mv²/2

2² = 4
Energia kinetyczna wzrosła 4 razy.

Zad. 3
h = gt²/2
h = g * (h/V)²/2
h = (10 * h²/100)/2
h = (h²/10)/2
h = h²/20
20h = h²
h = 20 m

Zad. 4
b)przyciagania ziemskiego i sily tarcia

Zad. 5
b)najwieksza moc ma pierwszy silnik

0,1 MW = 100000W
2kW = 2000W

Zad. 6
TAK, ponieważ prędkość we wzorze podnoszona jest do kwadratu czyli wzrośnie 100 krotnie.

Zad. 7
W = F*s
W = Ep
F*s = mgh
F*h = mgh
F = m*g
F = 10*2 = 20N

F = m*a
a = F/m
a = 20/2 = 10 m/s2

g = 10m/s2
m = 2 kg

W = 20 * 10 = 200J



Zad. 8
W = Ek
W = mV²/2
2W = mV²
V = pierw. (2W/m)
V = pierw. (2*20/0,1kg)
V = √400
V = 20m/s

Zad. 9
Ek jest stała bo prędkość się nie zmienia
Ep zmienia się proporcjonalnie do zmmiany wysokości

Zad.10
a)
Ciało ma wówczas najwieksza prędkość
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-05T19:53:44+01:00
1.
Ek = m*V² / 2
Ek = 10 * 20 m/s ² / 2
Ek = 10kg * 400 m/s ² / 2
Ek = 4000 / 2
Ek = 2000 J (dżuli)

2.
Wyjdzie 4 bo jak zwiększymy dwa razy i to jeszcze do kwadratu weźmiemy to wychodzi 4, czyli energia kinetyczna zwiększy się 4 razy

Trzeciego zadania przykro mi, ale nie umiem.

4.
Zdaję mi się że powinno być b) przyciągania ziemskiego i siły tarcia

5.
O,1 MW = 100000 W
0,2 kW = 200 W
1500 W = 1500 W
czyli największą moc ma odpowiedź a) O,1 MW = 100000 W

6.
Zmieni się energia kinetyczna gdyż w pierwszym przypadku będzie m*V ²/ 2 a w drugim przypadku będzie 1/10m * 10V² / 2 = 10 J / 2 czyli energia kinetyczna zmieniła się 10 razy

7.
Odpowiedź D

8.
Ek = m*V² / 2
V = m* Ek² / 2
V = 0,1 kg * 20 J² / 2
V = 40 / 2
V = 20 m/s

9.
Energia potencjalna wzrasta, gdy wzrasta wysokość
Energia kinetyczna jest cały czas taka sama, gdyż prędkość jest stała

10.
Odpowiedź a ma teraz największą prędkość
1 5 1