Odpowiedzi

2009-11-05T19:10:16+01:00
Antagonistyczne działanie mieśni polega na tym że jedne mieśnie odpowiadaja np. za zginanie ręki lub nogi(mięsien zwie sie zginacz) a drugi odp. za prostowania zwany prostownikiem. Antagonistycznie tzn. jeden działa przeciwnie do drugiego
20 4 20
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-05T19:15:45+01:00
Mięśnie szkieletowe występują zwykle parami i działają przeciwstawnie (czyli antagonistycznie) względem siebie.

Wyróżnia się:
* zginacz (zgina)
prostownik (prostuje)
*odwodziciel (odsuwa części ciała od siebie)
przywodziciel ( przesuwa części ciała ku sobie)
*dźwigacz ( unosi)
obniżacz (obniża)
* zwieracz (zamyka ujścia)
rozwieracz (otwiera ujścia)

Np.
Mięśnie zginacza położone są na przedniej stronie ramienia. Przyczepione są z jednej strony do kości ramieniowej i łopatki, a z drugiej do kości przedramienia.
Prostownik znajduje się z tyłu ramienia i jest przyczepiony do tych samych kości. Gdy chcemy zgiąć rękę, kurczy się zginacz (zwany bicepsem). Gdy prostujemy rękę, prostownik się kurczy, zginacz jest luźny i pozwala się rozciągać.
Antagonistycznie działają także niektóre mięśnie brzucha i grzbietu. Mięśnie brzucha skracając się, pochylają tułów. Gdy kurczą się mięśnie grzbietu, ciało się prostuje.
64 4 64