Odpowiedzi

2009-11-05T19:43:49+01:00
1818-zima miejska
1819-żywila
1820-pieśń filaretów
oda do radości
żeglarz
1822-ballady i romanse
1823-dziady cz. druga i czwarta
grażyna
1826-sonety krymskie
1828-konradwallenrod
1831-śmierć pułkownika
reduta ordona
18032- dziady cz. trzecia
1834-Pan tadeusz
1939-liryki lozańskie
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-05T19:52:08+01:00
Adam Mickiewicz(1798-1855) urodził się w Nowogródku(dziś Białoruś) , studiował w Wilnie , był nauczycielem w Kownie(Litwa).Skazany za udział w tajnych patriotycznych stowarzyszeniach(filomatów i filaretów) , musiał opuścić kraj i w końcu(1832) osiadł w Paryzu i spędził tam prawie całą resztę życia.Jest uważany za najwybitniejszego poetę w historii Polski.Jego Ballady i romanse(1822)to umowny początek romantyzmu w Polsce , Dziady(a zwłaszcza ich IIIczesc) to najsłynniejszy dramat romantyczny , a napisany trzynastozgłoskowcem Pan Tadeusz(1834) to epopeja narodowa.Są też powieści poetyckie(np. Grazyna , Kondrat Wallendor) i drobne utwory , między innymi Sonety krzymskie i Liryki lozańskie.
Mickiewicz zmarł w Konstantynopolu(Stambół , ówczesna stolica Turcji)podczas epidemii cholery.