Paweł dojeżdża do szkoły 18 km. Dzisiaj tę trasę przebył w ciągu 30 minut, pokonując jej część na rowerze z prędkością 20 km/h i część pociągiem jadącym z prędkością 60 km/h. Na przyjazd pociągu czekał na stacji 3 minuty. Ile kilometrów przejechał na rowerze, a ile pociągiem?

2

Odpowiedzi

2009-11-05T20:06:37+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-05T20:33:42+01:00
T=t₁+t₂+t₃
gdzie czas podróży to t=30 min = ½ h
t₁ to czas jazdy rowerem t₁=(x)/(20 km/h)
t₂ to czas oczekiwania na pociąg t₂=3 min = (1/20) h
t₃ to czas jazdy pociągiem t₃=(Y)/(60 km/h)
X+Y = 18 km

t=[(18-Y)/20] + [Y/60] + [1/20]
t=(57-2Y)/60 przyrównuję to do 1/2 i otrzymuję
Y=13,5 droga przebyta pociągiem
X = 4,5 droga przebyta rowerem