Odpowiedzi

2009-11-05T21:43:55+01:00
MEJOZA-podzial redukcyjny, który poprzedza wytwarzanie gamet. Obejmuje ona 2 występujące po sobie podziały.
Rozpoczyna się podzialem redukcyjnym- podzial jądra (KARIOKINEZA)oraz cytoplazmy(CYTOKINEZA)
PODZIAL JĄDRA-przebiega w 4 etapach:
PROFAZA I-długa, dzieli się na 5 etapow:
*laptoten-z chromatyny wyodrębniają się chromosomy.
*zygoten-łączą się chromosomy homologiczne tworząc biwalenty.
*pachyten-grubienie biwalentow
*diploten-zachodzi tu proces crossing-over polegający na wymianie odcinkow zawierających informacje o danych cechach między chromatydami chromosomow
*diakineza-dalsze grubienie i skracanie chromosomow.
METAFAZA I-rozpoczyna się zanikaniem błony jądrowej, tworzeniem wrzeciona podziałowego. Biwalenty układają się w płaszczyźnie rownikowej. Pod koniec tego etapu pęka schizma łącząca chromosomy homologiczne.
ANAFAZA I-chromosomy homologiczne wędrują do przeciwległych biegunów.
TELOFAZA I-tworzą się 2 jądra potomne. Bardzo często nie zachodzi proces cytokinezy. Rozpoczyna się drugi podział.
2 PODZIAL MEJOTYCZNY:
PROFAZA II-krotki etap polegający na wytwarzaniu chromosomów z chromatyny, zaniku blony jądrowej i jąderka, wytworzeniu wrzeciona podziałowego.
METAFAZA II-chromosomy układają się w płaszczyźnie równikowej.
ANAFAZA II-chromatydy siostrzane oddzielają się. Chromosomy wędrują do przeciwległych biegunów.
TELOFAZA II-powstają 4 jądra potomne otoczone błoną jądrową. Chromosomy tworzą chromatyny.

Rozpoczyna się proces cytokinezy, w czasie której dzieli się cytoplazma i organelle w niej występujące. Powstają 4 haploidalne komórki potomne.



1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-05T22:19:17+01:00
Mejoza pregamiczna:protisty podczas cyklu rozwojowego: mejozy pregamicznej sa w gównej mierze diploidalne. Gdy sa diploidalne wytwarzaja nowe komórki.
U człowieka mejoza jest pregamiczna, czyli tuż po mejozie jest zapłodnienie, a potem rozwija się osobnik diploidalny. Innym rozwiązaniem jest mejoza postgamiczna, czyli po zapłodnieniu zachodzi mejoza, i rozwija się osobnik haploidalny. Korzyścią mejozy pregamicznej jest to, że osobnik jest diploidalny, a więc wyższe zabezpieczenie DNA.
3 4 3