Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-06T13:06:41+01:00
Błonnik pokarmowy to grupa węglowodanów nie ulegająca trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka. Nie może więc być wykorzystany do celów energetycznych. W skład błonnika pokarmowego wchodzą: celuloza, ligniny, hemicelulozy i pektyny. Występuje we wszystkich roślinach, a szczególnie obficie w warzywach, zewnętrznych warstwach ziaren i nasion roślin strączkowych.


Błonnik pełni w organizmie głównie rolę mechaniczną:

drażni jelita pobudzając ich ruch robaczkowy,
zapobiega obstrukcji (zaparciom, zatwardzeniu),
pomaga w usunięciu z jelit niestrawionych resztek pokarmowych,
zwiększa objętość pożywienia likwidując tym samym uczucie głodu co jest wykorzystywane w dietach odchudzających,
pośrednio chroni organizm przed chorobami metabolicznymi jak kamica żółciowa i nerkowa oraz cukrzyca,
błonnik wraz z pektyną, wit. C, wapniem i magnezem chroni organizm przed skażeniem przemysłowym.
Dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi 90-100 miligramów na 1 kg masy ciała. Jednak zbyt duża ilość błonnika może prowadzić do biegunek u dzieci, jest nie wskazana u osób chorych gdyż zmniejsza przyswajalność leków.
Pektyny, które są jednym ze składników błonnika pokarmowego pełnią bardzo ważną rolę w organizmie człowieka:

redukują ilość cholesterolu i dzięki temu zapobiegają miażdżycy i związanymi z nią dolegliwościami, a pośrednio chronią przed zawałem serca,
leczą zarówno biegunki jaki też zaparcia; przy biegunkach przeciwdziałają bakteriom fermentacyjnym nie dopuszczając do ich dalszego rozwoju oraz usuwając je wraz z kałem, przy zaparciach rozrzedzają stolec, pomagają w ruchu robaczkowym jelit i wydalaniu niestrawionych resztek pożywienia,
mają właściwości wiązania niektórych metali ciężkich w nierozpuszczalne sole, które wydalane są wraz z kałem, czyli mają właściwości odtruwające organizm,
pochłaniają promieniowanie radioaktywne ( wiążą radioaktywny strąt i nie pozwalają na jego przyswojenie i odkładanie w kościach),
działają niszcząco na niektóre bakterie chorobotwórcze,
leczą wrzody i krwawienia w całym przewodzie pokarmowym.
Jak wynika z powyższego powinniśmy dbać aby w naszej diecie nie zabrakło tego cennego składnika pokarmowego. Występuje on w następujących produktach:

Zawartość błonnika w 100g produktu
Otręby pszenne 42,4
Wiórki kokosowe 21,1
Mak niebieski 20,5
Fasola biała (sucha) 15,7
Groch suchy 15,0
Figi suszone 12,9
Migdały 12,5
Płatki żytnie 11,6
Jabłko suszone 10,3
Morele suszone 10,3
Płatki pszenne 10,1
Orzechy laskowe 8,9
Orzechy włoskie 6,5
Chleb żytni razowy 5,9
Brukselka mrożona 5,2
Pietruszka korzeń 4,9
Fasola szparagowa 3,9
Marchew 3,6
Rzodkiewka 2,5
Ryż 2,4

Kalafior 2,4
Gruszka 2,1
Kiwi 2,1
Jabłko 2,0
Pomarańcza 1,9
Truskawki 1,8
Ziemniaki 1,5
Pomidor 1,2
Wiśnie 1,0
Arbuz 0,3
Mleko 0
Mięso 0
Ryby 0
Jaja 0
Tłuszcze 0
10 2 10